Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Fokuseringen kan ändå aldrig bli som på en mf-kamera eftersom af-sensorn stjäl en massa ljus.
Det där har du nog fått om bakfoten. Den halvgenomskinliga spegeln stjäl exremt lite ljus och är att jämföra med skillnaden mellan två liiiiite olika mattskivor (båda av sedda för manuell fokus). Snittbilden påverkas i sin tur inte ett dugg.
"En mf-kamera" kan för övrigt mycket väl ha skitsökare med speglar istället för prisma, så din generalisering blir ganska grov:))

För övrigt kan du prova att shimsa med scotch-tejp! Bara längst ut på kanten då förstås, så det blir lite pilligt:)
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Nu har jag beställt mitt från lens-tip. 3600 är helt ok när Cyberphoto tar 4500 för den. Inte verkar Cyberphoto få in den heller, är bara försenad hela tiden verkar det som.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt första spontana intryck:
För Canonägare verkar EF 2/35mm eller EF 1,4/35 mm L vara bättre alternativ.

EF 2/35mm är billig, har AF och tecknar skarpt på f:2.

EF 1,4/35mm tecknar skarpt på full öppning f:1,4 vilket Samyang inte gör.
Men det går väl bort för många pga. den höga kostnaden.

För APS-C så tycker jag att Sigma 1,4/30mm är ett mycket bra val.

J O
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mitt första spontana intryck:
För Canonägare verkar EF 2/35mm eller EF 1,4/35 mm L vara bättre alternativ.

EF 2/35mm är billig, har AF och tecknar skarpt på f:2.

EF 1,4/35mm tecknar skarpt på full öppning f:1,4 vilket Samyang inte gör.
Men det går väl bort för många pga. den höga kostnaden.

För APS-C så tycker jag att Sigma 1,4/30mm är ett mycket bra val.

J O
Mitt spontana intryck och varför jag inte köpte ett Samyang var att vill jag använda F1.4 pga det korta skärpedjupet så får man problem. Har redan problem då och då med ett autofokuserande 50/1.4 att pricka rätt. Och ja, fokusplanet sitter där den ska.

Billigt o skarpt men känner att i längden blir den liggandes då mångfalden blir oskarpa på de motiv jag fotograferar. (Tackar inte nej till ett gratis om någon vill ge mig som present dock)

/Stefan
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Mitt EF 1,4/50mm har fungerat mycket bra på mina APS-C hus.
I praktiken fungerar det som ett kort porträtt-tele. Mittskärpan och fokuseringen är helt OK på f:1,4

Däremot är det svårare att fokusera med Sigma 1,4/30mm vilket delvis kan bero på större bildvinkel. Fokussensorernas verkliga storlek syns inte sökaren så det är ofta svårt att veta exakt var på motivet som kameran egentligen fokuserar.
Annars har objektivet lite mer kontrast och högre upplösning än EF 2/35 men skillnaden är marginell.

Jag tycker att Samyang är högintressant och skulle gärna vilja testa ett ex. några dagar.
Men då måste nog en supermatt sökarskiva in i kamerahuset först pga. den manuella fokuseringen. Det behövs inte med mina andra gluggar eftersom AF är väldigt pricksäker.

J O
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Väntar med iver på fler recensioner av detta objektiv. Har själv Samyang 85mm f/1.4 UMC och är sjukt nöjd. Gällande manuell fokus blev det avsevärt mycket lättare när jag köpte ett Nikon DK-17M till min D700, vilket förstorar sökaren med 20%, och den ökningen gör enormt mycket när det gäller att fokusera manuellt. Sökaren blir lika stor som i exempelvis Nikon FM2 om jag inte är helt ute och cyklar. Utöver det har man ju dessutom AF confirmation som backup :) Räknar med att det blir ett ännu mindre problem på 35mm kontra 85mm dessutom.
 

keckax

Aktiv medlem
jag äger Nikkor 35/1,4 ais, som dessutom ganska ofta sitter på mitt kamerahus. Väntar med spänning på kommentarer ang denna glugg på Nikon D3 eller D700. Jag skulle dock gärna köpa nya AF-s 35/1,4, men prislappen svider som en örfil ungefär. Jag önskar och hoppas att Samyang har lite lugnare karaktär på oskärpan och mindre CA på största bländaren än min gamla Nikkor. Men det är kanske att ha för stora förväntningar, eller?

/K
 

Makten

Aktiv medlem
Men det är kanske att ha för stora förväntningar, eller?
Det tror jag inte. De testbilder som florerar på nätet visar väldigt mjuk oskärpa för att vara en ljusstark 35:a, kanske det bästa jag sett bortsett från Leica Summilux ASPH. Sen är väl skärpan inte jättebra kanske, men definitivt bättre än Nikkorn vid f/1,4. Dock ser den ut att ha en del longitudinell CA, men det gäller även AF-S 35/1,4.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Glädjande för mig som har den så är Canons 35:a fortfarande herre på täppan efter över tio år, trots nya konstruktioner från flera andra. Men det kan jag se på bilderna jag tar med den.
 

Makten

Aktiv medlem
Glädjande för mig som har den så är Canons 35:a fortfarande herre på täppan efter över tio år, trots nya konstruktioner från flera andra. Men det kan jag se på bilderna jag tar med den.
Det får man nog säga är din subjektiva åsikt, för både Nikons och Zeiss senaste verkar bättre.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag såg just att Cyberphoto nu har 35an i lager... och dessutom 500kr rabatt. För 4k är det antagligen enormt mycket objektiv för pengarna, tur att jag inte har 4k på kontot! :)

Någon som fått hem ett ex. och vill berätta lite?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nu fick jag visst inte editera mitt ovanstående inlägg längre. Jag har kollat runt lite och det har börjat dyka upp bilder på bland annat flickr. Men än så länge är det överlag ganska dött. Hittade dock en veckogammal jämförelse med 35L på ett polskt forum. http://tinyurl.com/5unzxl5

Vidhåller ni fortfarande att 35L är värd mer än tre gånger så mycket?
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag såg just att Cyberphoto nu har 35an i lager... och dessutom 500kr rabatt. För 4k är det antagligen enormt mycket objektiv för pengarna, tur att jag inte har 4k på kontot! :)

Någon som fått hem ett ex. och vill berätta lite?
Beställer ett idag, återkommer med resultat. På ett 5 Mk II hus.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Nu fick jag visst inte editera mitt ovanstående inlägg längre. Jag har kollat runt lite och det har börjat dyka upp bilder på bland annat flickr. Men än så länge är det överlag ganska dött. Hittade dock en veckogammal jämförelse med 35L på ett polskt forum. http://tinyurl.com/5unzxl5

Vidhåller ni fortfarande att 35L är värd mer än tre gånger så mycket?
Jag äger en Samyang 85:a (som iof är tll salu) och kan säga att bilderna är helt fantastiska.
Jag tror att för stativfoto är den klockren, när man har lite tid på sig. Rörligt är värre.
Kanske en av tre bilder där skärpan sitter. Jag pratar såklart om full öppning.Efter att ha monterat ett AF confim chip förbättrades användbarheten kraftigt.

Är man en seriös amatör eller profs villman nog lägga pengarna på ett vädertätat objektiv med AF. Så ja, 35L är "värd" 3 ggr så mycket.
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Har haft mitt i ett par dagar nu och är riktigt nöjd. Skärpan är kanonbra, dock är fokusringen lite sladdrig jämfört med 85an dock inte dålig på nått sätt.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jag äger en Samyang 85:a (som iof är tll salu) och kan säga att bilderna är helt fantastiska.
Jag tror att för stativfoto är den klockren, när man har lite tid på sig. Rörligt är värre.
Kanske en av tre bilder där skärpan sitter. Jag pratar såklart om full öppning.Efter att ha monterat ett AF confim chip förbättrades användbarheten kraftigt.
Jag har inte kört stativ en enda gång med mitt 85mm, så att det skulle behövas håller jag inte alls med om :) Extremt rörliga motiv däremot är så klart inte att föredra, men då är inte riktigt 85mm rätt brännvidd i vilket fall i mitt tycke. Sen kan vi ju tillägga att objektivet alltid haft AF confirmation på Nikon-kameror, det är bara Canon som behövt AF-chip monterat. Med UMC-versionen finns det dessutom, om jag inte minns fel, även med AF-chip för Canon. Det tar lite tid att lära sig hantera objektivet i fråga, men när man väl gjort det, och gärna med DK-17M (om man har Nikon FX) är det inga problem alls att få saker och ting i fokus. Steppar man dessutom ner den till f/8 eller så är det verkligen inga problem att få vettig fokus :)
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Jag har inte kört stativ en enda gång med mitt 85mm, så att det skulle behövas håller jag inte alls med om :) Extremt rörliga motiv däremot är så klart inte att föredra, men då är inte riktigt 85mm rätt brännvidd i vilket fall i mitt tycke. Sen kan vi ju tillägga att objektivet alltid haft AF confirmation på Nikon-kameror, det är bara Canon som behövt AF-chip monterat. Med UMC-versionen finns det dessutom, om jag inte minns fel, även med AF-chip för Canon. Det tar lite tid att lära sig hantera objektivet i fråga, men när man väl gjort det, och gärna med DK-17M (om man har Nikon FX) är det inga problem alls att få saker och ting i fokus. Steppar man dessutom ner den till f/8 eller så är det verkligen inga problem att få vettig fokus :)
Glömde skriva att jag vär Canonnöjd :)
 

Sture E.

Aktiv medlem
Samyang vs de stora...

Det skall bli intressant att följa detta märke. Om ett tag lär vi märka om kvaliteten håller och om prisförhållandena inte förändras.
De testbilder jag sett i forumet har varit utmärkta. Dock såg jag vid jämförelse att Samyang hade en viss gråton i de ljusare partierna mot tex Canon.
Själv kör jag Pentax men vete fasen var jag kan få tag på en mattskiva med snittbild så att jag kan köra manuellt. Då blir det antingen Samyangen eller Pentax gamla Takumarer med M42-gänga.
Hur som helst så är det intressant att se vad den kommande utvecklingen kommer att hamna. Kommer de att så småningom att gå över till AF eller ha all optik chipad?
För mig som inte har ff så blir ju 55 mm det närmaste en 85:a jag kan komma...
Till er som redan har Samyang säger jag bara, lägg ut så många bilder ni kan så att vi övriga kan göra en bedömning. Det är ju en av fördelarna med denna sida ;)
Ha det bra nu alla och behandla varandra med aktning när ni skriver/Sture
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det går inte göra mycket bedömningar av bilderna som man kan lägga ut här. Sök på flickr istället där finns bilder i stort format.
 
ANNONS