Annons

Samyang 35/1,4 AS UMC är nu officiell

Produkter
(logga in för att koppla)

hsjoman

Aktiv medlem
Ultra Multi Coated...

"All lenses have been covered with the highest-quality antireflective layers of new generation: UMC - Ultra Multi Coated."

Låter lite säljigt :)
 

PMD

Aktiv medlem
En 85:a för småbild är bland det enklaste man kan konstruera och tillverka. En ljusstark vindvinkel för småbild är inte enkel. En indikation på det är att man börjar använda asfäriska linser för att försöka minska problemen.
Om man måste ta till en retrofokuskonstruktion för att objektiv ska fungera på en spegelreflexkamera för småbild så blir det förvisso mer komplicerat än om man kan använda en planarkonstruktion eller liknande. Det senare blir inte så komplicerat, men då kan man inte använda objektivet på en spegelreflexkamera eftersom den bakre linsen hamnar för nära filmplanet för att en spegel ska få plats. För en småbildskamera utan spegel går det dock bra.
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Denna ska genast beställas.

Ingen som helst tvekan efter att ha sett bilderna från 35:an och ägt 85:an i 3 mån:).
 

Tell

Aktiv medlem
Ingen som helst tvekan efter att ha sett bilderna från 35:an och ägt 85:an i 3 mån:).
Jo, 35an är ännu större än 85an, så lite tvekan finns det ju tyvärr kvar. Men bilderna ser iaf riktigt bra ut, speciellt med tanke på att det är en D3x dom fotat med. :)
 

keckax

Aktiv medlem
Med Samyangs mått mätt så är den dyr, eller i alla fall den dyraste gluggen de släppt hittills, vilket kan båda gott för prestandan, En 35/1,4 bör ju vara lite dyrare att producera för att locka fram liknande prestanda som exvis en 85/1,4. Och då ingen av de tidigare gluggarna har skämts för sig så kan den helt klart vara intressant för mig.

/K
 

oscarv

Avslutat medlemskap
Den kommer med all säkerhet vara lysande och bräda allt för en tredjedel av priset. Massivt välbyggd och allt :) Tillgången blir dock osäker...
 

e-henningsson

Ny medlem
April

Snart snart släpps den! Tjohi, nyfiken på hur den är, priset ligger runt en 4.000-4.500kr verkar det som, hur bra som helst. =)
 

Dez

Aktiv medlem
man kan läsa tester, eller kolla på bilder man själv har tagit, när jag testade samyangen så kändes den soft, sket i att köpa den, och provade flera ex.
Jag har både Samyang 85 1,4 och Canon 85 1,2, och jag kan bara säga att Samyangen är mycket skarp och bra. Hade en dslr-kamera kunnat fokuseras som en gammal kamera byggd för manuell fokus hade jag inte köpt canon 85 1,2.
Har funderat på 35 1,4. Det får bli Samyang så får vi se.
 

Makten

Aktiv medlem
Hade en dslr-kamera kunnat fokuseras som en gammal kamera byggd för manuell fokus hade jag inte köpt canon 85 1,2.
Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt, så du har tyvärr lagt ut en väldans massa pengar i onödan;-) Det är bara att byta mattskiva, vilket kostar nånstans mellan tvåhundra och tusen spänn beroende på kvalitet och märke. Installationen kan man göra själv om man är lite händig.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
nya Samyangen 35/1.4 verkar bra, men enligt testen inte topp på 1.4, och då finns det ingen anledning i världen att köpa den mtp att man även ger avkall på af och övriga kopplingar.
 

jelu1661

Aktiv medlem
nya Samyangen 35/1.4 verkar bra, men enligt testen inte topp på 1.4, och då finns det ingen anledning i världen att köpa den mtp att man även ger avkall på af och övriga kopplingar.
Enligt testet slår den Sony och Nikons 35/1.4or på fingrarna när det gäller mittskärpa på stora öppningar. Vid kanterna slår den t.o.m 35/1.4L på fingrarna. Vad gäller vinjettering är den tydligen det bästa de lagt vantarna på. Det är inga enorma skillnader mellan de här objektiven, förutom att det här kostar en bråkdel.

Den enda anledningen jag ser till att inte köpa det är att det är enormt. Jag hade gärna tagit mer vinjettering och sämre kantskärpa om de kunnat få ned det en god bit i storlek.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag kan meddela att det går alldeles utmärkt, så du har tyvärr lagt ut en väldans massa pengar i onödan;-) Det är bara att byta mattskiva, vilket kostar nånstans mellan tvåhundra och tusen spänn beroende på kvalitet och märke. Installationen kan man göra själv om man är lite händig.
Jag köpte en brightscreen med snittbild och prisma. Då gick det betydligt bättre att fokusera, men det blev fel ändå. Mattskivan måste nog shimsas lite, har inte haft ork med det än. Fokuseringen kan ändå aldrig bli som på en mf-kamera eftersom af-sensorn stjäl en massa ljus.
 
ANNONS