Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk 4 GB och 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Beställde nyss ett 4 GB kort, Extreme III.
Fick lite kalla fötter efter och blev osäker om kameran kan hantera större kort än 2GB, tänkte inte på det innan.
Svara snabbt snälla så jag kan avbeställa om det behövs.

Värt att notera är att 4GB-korten har en liten omkopplare som man måste pilla om för att de ska vara 4GB-kort och inte 2GB-kort (har jag sett i massor med trådar här, har inget själv).

Jdå, 4 Gb går bra.

Vissa kort har dock en liten switch där man ställer in hur stort kortet skall vara eftersom vissa kameror använder ett filsystem som inte klarar kort större än 2 Gb.

Gissa om jag blev nervös för ett ögonblick när kameran bara rapporerade 2 Gb på mitt nyinköpta 4 Gb-kort...

Bra att ni nämner den där switchen, det hade jag ingen aning om.
Tänkte först köpa en urtankningsenhet men beställde ett stort kort till i stället. Vill inte hålla på att ladda bilderna en extra gång.

Fick det nu, det hade mycket riktigt en liten omkopplare på sidan. Man kan ställa den på 4 GB eller 2 GB i två lägen. Man kan alltså använda halva i taget om man har en kamera som inte kan hantera mer än 2 GB.
Funkade bra med att använda hela, kameran rapporterar 446 lediga bilder vid RAW och när jag ställer in den på L (bästa jpeg) slår mätaren i taket och rapporterar 999. Det fortsätter att stå 999 i fönstret när jag tar bilder så det är över 1000 lediga. Då min 2 gigare ger 530 lediga jpeg så ger väl denna ca 1060.

Oh jisses. Med sådär mycket minne kan man ju fotografera tämligen obegränsat. Synd bara att slutaren(?) har sin begränsade livslängd.

Skönt att det fungerade. Gäller samma sak EOS 350D?

350D funkar alldeles utmärkt med "sandisk extreme III 4 GB".
Tänk på att formatera kortet i kameran först, annars så står det troligen "error cf" i din display.

ANNONS