Annons

Sandisk Extreme IV för SD?

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Jag tycker det är märkligt att Sandisk ännu inte har släppt Extreme IV för SD, Secure Digital.
Det var i somras som Extreme IV presenterades i CF, Compact Flash.

SD har alltid varit snabbare än CF om man jämför samma sort så det borde inte vara ett tekniskt hinder.

Finns det någon här som vet varför det inte har kommit än?

/Erik

För att den stora massan av de kameror som klarar att hantera hastigheten är utrustade med CF-buss?

En del säger att CF är ett gammalt system som komemr att bytas ut.. Men frågan är varför? Tillverkarna pressar ju hela tiden upp både kapacitet och prestanda. Jag trivs med de lite rejäla CF-korten, framför de små SD-korten.

Kanske är det så att inga kameror än så länge är betjänta av högre hastighet än SD Extreme III. Jag är ingen expert på minneskort, men är ändå osäker på om någon kamera kan utnyttja hastigheten hos ett Compactflash Extreme III fullt ut, möjligtvis nya Mark III med sin enorma kapacitet.

Det jag är mer förvånad över är att det tar så lång tid för Extreme III att komma ut med 4GB och större minneskort för SD(HC).

Hasselblad H3D var den första kameran som utnyttjar IV-kortens snabbhet. Skillnaden i en 1D MkII ligger på 0,5MB/s mellan extreme III och IV korten enligt Rob Galbraith. 1D MkII skriver med 7,1MB/s med ett IV-kort. Alltså långt ifrån den hastigheten som IV-korten är specade för.

H3D skriver med >20MB/s till IV-korten.

Fogel70 skrev:
Det jag är mer förvånad över är att det tar så lång tid för Extreme III att komma ut med 4GB och större minneskort för SD(HC).

Än en gång, så tror jag det beror på att den stora massan inte efterfrågar stora, men kanske framförallt snabba SD-kort.

Jag har skaffat Extreme IV fast kanske inte för att behovet fanns. Det handlade mest om att man idag inte tjänar många kronor på att välja ett långsammare alternativ Compactflash 4 GB Extreme IV kostar 799 kr på TBH..

paul innergård skrev:
Jag har skaffat Extreme IV fast kanske inte för att behovet fanns. Det handlade mest om att man idag inte tjänar många kronor på att välja ett långsammare alternativ Compactflash 4 GB Extreme IV kostar 799 kr på TBH..

Ja...tänka sig, precis vad jag betalade för ett 24x 256MB 2003 ;) Hyffsad prissänkning.

Fogel70 skrev:

Det är tydligen inte så vanligt att kameror som använder SD kan adressera kort större än 2GB, så SD-HC är nog smal användning för.

Jeppe skrev:
För att den stora massan av de kameror som klarar att hantera hastigheten är utrustade med CF-buss?

Är inte 1D/1Ds utrustad med läsare för både CF och SD?

Jeppe skrev:
En del säger att CF är ett gammalt system som komemr att bytas ut.. Men frågan är varför? Tillverkarna pressar ju hela tiden upp både kapacitet och prestanda. Jag trivs med de lite rejäla CF-korten, framför de små SD-korten.

Jag gillar också CF bättre, men tyvärr så måste jag ha en uppsättning kort av båda typerna.
Än så länge har jag inget Extreme IV.

eon skrev:
Är inte 1D/1Ds utrustad med läsare för både CF och SD?

Jo, men jag har aldrig använt SD-facket. Men, jo, det har de. En del använder väl det som backup.

eon skrev:
Jag gillar också CF bättre, men tyvärr så måste jag ha en uppsättning kort av båda typerna.
Än så länge har jag inget Extreme IV.

Jag har faktiskt oxå SD-kort. I min iPAQ ;)

eon skrev:
Det är tydligen inte så vanligt att kameror som använder SD kan adressera kort större än 2GB, så SD-HC är nog smal användning för.
Sandisk har ju haft långsamma SDHC minneskort på 4GB och 8GB ganska länge nu (förmodligen över ett år). Tror nog de flesta kameror som kommit det senaste året kan använda större än 2GB minneskort. Många tillverkare släpper även uppdaterade firmware till gamla kameror för att de ska kunna hantera SDHC minneskort.

Att det dröjer så länge för Sandisk att komma med snabba kort 4GB och 8GB SDHC som man kan dra nytta av hastigheten hos systemkameror tycker jag därför är lite underligt.

Fogel70 skrev:
Att det dröjer så länge för Sandisk att komma med snabba kort 4GB och 8GB SDHC som man kan dra nytta av hastigheten hos systemkameror tycker jag därför är lite underligt.

Som jag redan sa tidigare i tråden, så är systemkameror med SD-kort lätträknade. Kompakterna drar inte nytta av den högre hastigheten.

Canon 1D/S (som även tar CF)
Nikon D40,50,80
Pentax K100/110, K10D, *istDL
Samsung GX10,GX1L/S (samma kameror som Pentax)

Så det kanske inte är så konstigt att det går långsamt.

Jeppe skrev:
Som jag redan sa tidigare i tråden, så är systemkameror med SD-kort lätträknade. Kompakterna drar inte nytta av den högre hastigheten.

Nikon D40,50,80

Så det kanske inte är så konstigt att det går långsamt.
Det där ser ut att vara kameror som står för närmare 50% av antalet sålda DSLR för närvarande.

Extreme III 4GB finns till försäljning, men de verkar inte vara släppta ut på marknaden än, men det dröjer nog inte så länge innan de finns tillängliga. :)

Jeppe skrev:

Nikon D40,50,80

Och Leica M8.
Fast den känns rätt långsam med Extreme III, så den kanske inte drar nytta av möjligheten.

Fogel70 skrev:
Det där ser ut att vara kameror som står för närmare 50% av antalet sålda DSLR för närvarande.

Mycket möjligt, men titta på klientelet. Hur många köpare av D40,50 Pentax K100/110/Samsung tror du har krav på maximal fart? Kamerorna riktar sig knappast till de som har krav på snabba kort. Jag tror helt enkelt att marknaden är alldeles för liten och därmed så blir det också svårare att få tag i dessa kort.

Jeppe skrev:
Mycket möjligt, men titta på klientelet. Hur många köpare av D40,50 Pentax K100/110/Samsung tror du har krav på maximal fart? Kamerorna riktar sig knappast till de som har krav på snabba kort. Jag tror helt enkelt att marknaden är alldeles för liten och därmed så blir det också svårare att få tag i dessa kort.
Jag tyror det är ganska många som är villiga att betala en dryg hundralapp för 4GB och slippa att minneskortet blir en flaskhals, plus få ett minneskort som ska vara robustare och hålla högre kvalitet.
Jag tror de flesta som köper en systemkamera är rätt medvetna köpare även om alla inte har ekonomi att köpa proffsgrejer.

ANNONS
Götaplatsens Foto