Annons

"Save as" funkar inte med jpeg. HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

pion

Medlem
Hejsan!
Jag är nybörjare på Photoshop CS3 + Ps camera raw.
Idag har jag försökt spara ner några bilder jag lekt med i photoshop (kanske har de varit uppe i camera raw också). Eftersom jag tänkte att kanske vill jag göra något mera med bilderna, så sparar jag dem i psd.
Sagt och gjort. Men senare öppnar jag filen och vill spara den till jpeg, då jag efter beskärning tycker att bilden är färdig. När jag trycker SAVE AS går inte det, men jag verkar kunna få spara den i olika photoshopformat istället.
Hur ska jag göra för att få bilden till jpeg? I vad ligger felet? Har jag gjort nån miss? SNälla hjälp mej!
Anna

Ps. Fotot var i jpeg från början, innan jag ändrade till psd. Ds.

Vanligaste felet tror jag är att bilden är i 16-bitars färg. Det går inte att spara i jpeg utan man måste först ändra till 8-bitars med image->mode.

:)

Hejsan!
Tack för snabba svar!
Bilden är redan i 8 bitars. Ska jag lägga den i 16 bitars istället?
Och vad är detta bitar för något?
:)Anna

Det går inte...

Jag provade 16 bitars men det gick inte att spara som /save as

Någon som har ett förslag?

Jag vet inte om det hjälper, men du kanske måste göra "flatten image" innan du kan spara den i JPEG?

mvh, Kenneth

Hejsan!
Och vad är detta bitar för något?
:)Anna

Bitar (pluralis av "bit") är datorers mest grundläggande informationsenhet. De kan helt enkelt inte räkna med mindre än en bit.

Tänk dig en bild med färgdjup på en bit (1-bits färg). För var och en av färgerna rött, grönt och blått gäller då att färgen kan vara antingen av (noll) eller på (ett). Det ger totalt åtta färger (dvs åtta kombinationer av ettor och nollor). Men det ger också väldigt få färger.

Om man utökar färgdjupet till två bitar får man plötsligt 64 olika färger att leka med.

För varje extra bit färgdjup du lägger till får du fler färger (eller nyanser) att leka med. Men det kräver också mer lagringsutrymme.