Annons

"Save as" funkar inte med jpeg. HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

pion

Medlem
Hejsan!
Jag är nybörjare på Photoshop CS3 + Ps camera raw.
Idag har jag försökt spara ner några bilder jag lekt med i photoshop (kanske har de varit uppe i camera raw också). Eftersom jag tänkte att kanske vill jag göra något mera med bilderna, så sparar jag dem i psd.
Sagt och gjort. Men senare öppnar jag filen och vill spara den till jpeg, då jag efter beskärning tycker att bilden är färdig. När jag trycker SAVE AS går inte det, men jag verkar kunna få spara den i olika photoshopformat istället.
Hur ska jag göra för att få bilden till jpeg? I vad ligger felet? Har jag gjort nån miss? SNälla hjälp mej!
Anna

Ps. Fotot var i jpeg från början, innan jag ändrade till psd. Ds.

Vanligaste felet tror jag är att bilden är i 16-bitars färg. Det går inte att spara i jpeg utan man måste först ändra till 8-bitars med image->mode.

:)

Hejsan!
Tack för snabba svar!
Bilden är redan i 8 bitars. Ska jag lägga den i 16 bitars istället?
Och vad är detta bitar för något?
:)Anna

Det går inte...

Jag provade 16 bitars men det gick inte att spara som /save as

Någon som har ett förslag?

Jag vet inte om det hjälper, men du kanske måste göra "flatten image" innan du kan spara den i JPEG?

mvh, Kenneth

Hejsan!
Och vad är detta bitar för något?
:)Anna

Bitar (pluralis av "bit") är datorers mest grundläggande informationsenhet. De kan helt enkelt inte räkna med mindre än en bit.

Tänk dig en bild med färgdjup på en bit (1-bits färg). För var och en av färgerna rött, grönt och blått gäller då att färgen kan vara antingen av (noll) eller på (ett). Det ger totalt åtta färger (dvs åtta kombinationer av ettor och nollor). Men det ger också väldigt få färger.

Om man utökar färgdjupet till två bitar får man plötsligt 64 olika färger att leka med.

För varje extra bit färgdjup du lägger till får du fler färger (eller nyanser) att leka med. Men det kräver också mer lagringsutrymme.

Om du vill veta hur många olika färger du kan åstadkomma med ett visst färgdjup skall du räkna så här:

- ta antalet olika färgkanaler (oftast tre: Rött, Grönt och Blått)
- multiplicera antalet färgkanaler med färgdjupet (antalet bitar per färg)
- upphöj två till resultatet du fick i förra raden

Ex: du har 8 bitars färgdjup per färg, i RGB. Du får du 3*8=24, och 2**24. Det senare blir (avrundat till några få siffror) 16,7 miljoner färger.

Färger och flatten image

Hej igen!

Tack för färg och bitkunskapen!

Och angående flatten image: Skulle jag ha slagit ihop lagren innan jag
lät de ligga som psd-fil kanske? För nu när jag tar upp bilden i Photoshop så verkar det inte gå att lägga ihop i flatten image.
Kanske skulle slagit ihop lagren förut... hm?
Nån som vet?
Gu va snälla ni är som bryr er :)

Du behöver inte ta "flatten image" för att spara som JPEG, PS slår automatiskt samman lagerna till dig då JPEG ej stödjer lager.
Och som tidigare nämnt kan du ej spara 16 bpc / 32 bpc i JPEG, endast JPEG2000 stödjer 16 bpc, men de formatet blev aldrig särskilt lyckat av någon anledning. Vill du av någon anledning ha en 16bpc bild i JPEG kan du ladda ner en JPEG2000 plug-in till PS gratis.

är osäker på om versionerna före CS4 gör detta med lagrena.

Du behöver inte ta "flatten image" för att spara som JPEG, PS slår automatiskt samman lagerna till dig då JPEG ej stödjer lager.
Och som tidigare nämnt kan du ej spara 16 bpc / 32 bpc i JPEG, endast JPEG2000 stödjer 16 bpc, men de formatet blev aldrig särskilt lyckat av någon anledning. Vill du av någon anledning ha en 16bpc bild i JPEG kan du ladda ner en JPEG2000 plug-in till PS gratis.

är osäker på om versionerna före CS4 gör detta med lagrena.

Jag undrar om vi snackar om samma sak.
Menar du att ifall du har en bild med lager och vill spara den som JPEG så måste du välja flatten image först ?
Nej, det är isåfall fel, även på CS3 behöver du inte göra detta. Kan ej bekräfta på CS2 då de var så långt tid sen jag använde det, men även där har jag för mig att de är samma sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto