Annons

Hjälp! Jpeg till png (friläggning)

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.
Skulle verkligen behöva lite hjälp med friläggning.
Eller rättare sagt så här:
Jag har fotat en person i studion med min kamera i Raw.
Jag bearbetar oftast mina bilder i Lightroom, ibland också lite i PS.

Hur gör jag nu för att få en kritvit bakgrund, men framförallt att få personen frilagd. Och ska jag spara i png?

Det ska liksom finnas möjlighet att sätta in personen i en bild med andra personer som fysiskt inte varit på samma plats & tagit fotografiet.

Någon som kan förklara hur jag gör?
Mycket tacksam för tips & råd, har googlat men svårt att hitta just detta tycker jag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Spara i psd istället om du arbetar med bilden.

dubbelklicka på bakgrundslagret tryck på ok

välj selet - selet subjekt

tryck på add later mask - finns en grå fyrkant med svart prick i lager paketen längst ner (hovra över för att se namnet )

Klart
 

Melmis

Aktiv medlem
Spara i psd istället om du arbetar med bilden.

dubbelklicka på bakgrundslagret tryck på ok

välj selet - selet subjekt

tryck på add later mask - finns en grå fyrkant med svart prick i lager paketen längst ner (hovra över för att se namnet )

Klart
Vart hittar jag selet - selet subjekt?
 

Melmis

Aktiv medlem
Spara i psd istället om du arbetar med bilden.

dubbelklicka på bakgrundslagret tryck på ok

välj selet - selet subjekt

tryck på add later mask - finns en grå fyrkant med svart prick i lager paketen längst ner (hovra över för att se namnet )

Klart
Nu hittade jag vad du menade...
Supersmidigt sätt, MEN, personen på bild har hår som inte riktigt vill hänga med på markeringen.
Sen är ju frågan vad som är bäst att spara i för format.
Jag har självklart gjort i psd, för min egen del.
Men om den som ska ha bilden inte har photoshop, då kan den väl inte öppna bilden?
Har funderat på png, men filerna blir ju så stora... 50-100MB...

Har du nåt tips?

Meningen med min bild är att den ska vidare till ett företag & de som jobbar med dess hemsida. Möjligheten för dem ska vara att enkelt klippa in personen som jag fotat tillsammans med de andra kollegorna som är fotade på andra ställen.
Jag har innan bara sålt jpeg bilder & blir osäker nu när dem i efterhand kommer & säger detta. Men jag tänkte att jag kanske kan lösa det.
Skam den som ger sig!!
 

dJb

Aktiv medlem
Att använda kanaler kan vara ett smidigt sätt om man vill frilägga ex yvigt hår och det finns en kontrastskillnad mellan objekt och bakgrund:

När det gäller format så föreslår jag att du frågar företaget vilket format de föredrar att du levererar och vilken storlek som krävs. Jag har själv jobbat en hel del med grafisk form/AD och det sämsta är ju när man får material i fel format (typ inklistrat i worddokument, för små osv). Mycket bättre att få en fråga så man kan specificera vad som krävs och om de som du beskriver ska göra nån form av montage med frilagda bilder så sitter de ju förmodligen garanterat på både kunskapen och creative suit.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Nu hittade jag vad du menade...
Supersmidigt sätt, MEN, personen på bild har hår som inte riktigt vill hänga med på markeringen.
Sen är ju frågan vad som är bäst att spara i för format.
Jag har självklart gjort i psd, för min egen del.
Men om den som ska ha bilden inte har photoshop, då kan den väl inte öppna bilden?
Har funderat på png, men filerna blir ju så stora... 50-100MB...

Har du nåt tips?

Meningen med min bild är att den ska vidare till ett företag & de som jobbar med dess hemsida. Möjligheten för dem ska vara att enkelt klippa in personen som jag fotat tillsammans med de andra kollegorna som är fotade på andra ställen.
Jag har innan bara sålt jpeg bilder & blir osäker nu när dem i efterhand kommer & säger detta. Men jag tänkte att jag kanske kan lösa det.
Skam den som ger sig!!
Kika på Eriks länk. Den är lättare att förstå än var du hittar "selet" och "later mask".
(Select och Layer mask)

Vad gäller format så bör ju inte webb-makarna ha några problem med PSD.
Det är ju de som skall klippa ihop bilderna.
 
ANNONS