Annons

Save for the web - ger andra färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Jag har en bild som tagits i RAW-format där nyanserna i en persons hår är dassiga och få.
I RawShooter och i PS syns detta fenomen.
När jag i PS väljer "Save for the Web" så blir den preview som visas bra, där finns massor med nyanser och inte det solarisationsliknande färger som fanns i RAW-bilden.

När jag skall göra en skärmkopia för att skicka med en bild i den här frågan så visas både original (i PS) och preview (save for web) med samma dassiga färger.

Om jag gör "save for the web" på skärmkopian, då blir den ena (första save for the web) bra och den RAW-bilden dålig.

Kan någon förklara?

Kan man antaga att du har AdobeRGB som arbetsprofil i PS?

AdoberRGB är ett större omfång av nyanser, främst i det gröna och röda området. jämfört med färgrymden sRGB som är den som är gångbar på nätsidor. Det kan därför bli en viss skillnad mellan bilderna när de omvandlas.

RolandM skrev:
Kan man antaga att du har AdobeRGB som arbetsprofil i PS?

AdoberRGB är ett större omfång av nyanser, främst i det gröna och röda området. jämfört med färgrymden sRGB som är den som är gångbar på nätsidor. Det kan därför bli en viss skillnad mellan bilderna när de omvandlas.

Men är det inte skumt att bilden ser dålig ut redan i RawShooter?
Där har jag "Camera profile: Internal (Dynax 7d)" och "Working profile: sRGB".

Jag känner till fenomenet att man kan tappa färger när man går till webben, men har aldrig varit med om att dom är "dåliga" i RAW-programmet och blir bra efter save for the web.

Kan det vara bildskärmsprofilen?

Dimage7d skrev:
Men är det inte skumt att bilden ser dålig ut redan i RawShooter?
Där har jag "Camera profile: Internal (Dynax 7d)" och "Working profile: sRGB".

Jag känner till fenomenet att man kan tappa färger när man går till webben, men har aldrig varit med om att dom är "dåliga" i RAW-programmet och blir bra efter save for the web.

Kan det vara bildskärmsprofilen?

Nu fattar jag inte riktigt. Du har sRGB i Rawshooter och bearbetar bilder i Adobe RGB i Photoshop?

För det första rekommenderar jag inte sRGB som exportfärgrymd när du konverterar en bild i din råkonverterare. En digital kamera har en betydligt större färgrymd än vad sRGB kan visa, åtminstone lite bättre kameror. Det är bättre att välja en större färgrymd som stämmer bättre överens med den färgrymd som kamerans profil har.

För det andra kan det bero på din skärm. Om du har bilder med mycket intensiva färger kan skärmen ibland inte återge dem tillfredställande. Om du då konverterar en sådan bild till en liten färgrymd som sRGB kan bilden se bättre ut på din skärm. På din skrivare skulle samma färger kunna återges bättre.

De flesta tror ju att skärmen har ett större färgomfång än vad en utskrift har. Det stämmer i många färger, men inte i alla.

Stefan

Jag har provat med både sRGB och Adobe RGB i RawShooter. Blir ingen större skillnad.
De färger som blir konstiga är typ svensk rått-hårfärg.

Hursomhelst borde det det se bra ut i RawShooter eller hur?

Dimage7d skrev:
Jag har provat med både sRGB och Adobe RGB i RawShooter. Blir ingen större skillnad.
De färger som blir konstiga är typ svensk rått-hårfärg.

Hursomhelst borde det det se bra ut i RawShooter eller hur?

Alltså, problemet är antagligen att du inte ser en större skillnad på skärmen. Det kanske är stor skillnad, men om din skärm inte kan visa det, så är det svårt att se det.

Just dessa lite murriga gulbrungrå färger är något som många skärmar har svårt för.

Stefan

stefohl skrev:
Alltså, problemet är antagligen att du inte ser en större skillnad på skärmen. Det kanske är stor skillnad, men om din skärm inte kan visa det, så är det svårt att se det.

Just dessa lite murriga gulbrungrå färger är något som många skärmar har svårt för.

Stefan

Jo iofs, men varför kan jag då se helt ok färger på samma hår när jag gör "save for the web", i dialogens preview ser det helt bra ut!?

Dimage7d skrev:
Jo iofs, men varför kan jag då se helt ok färger på samma hår när jag gör "save for the web", i dialogens preview ser det helt bra ut!?

För att då tittar du inte på bilden via en profil. I det läget riskerar du inte få några färger som ligger utanför det omfång som skärmen hanterar. Kolla på bilden i Korrekturinställningar -> Bildskärms RGB. Ser den likadan ut där? Gör bilden det, då är det din skärm som inte klarar av att visa dessa färger.

Stefan

Nu kollar jag på samma bild i CaptureOne, där kan man välja skärmprofil och samtidigt se resultatet. Jag kan då konstatera att om jag använder skärmens profil (Dell 2405FPW) så blir det uruselt, som jag beskrivit tidigare i tråden. Alla andra profiler blir bättre,
Prophoto rgb blir nästan sepiatonad, wide gamut likaså. Sen blir det olika grader av rött på dom andra. Men ingen får de brister som jag funderar över (reducerat antal toner i brunt).
Adobe RGB blir npog bäst, då är skuggorna med bäst.

Dimage7d skrev:
Jag kan då konstatera att om jag använder skärmens profil (Dell 2405FPW) så blir det uruselt, som jag beskrivit tidigare i tråden. Alla andra profiler blir bättre,

Det tyder ju på att din skärmprofil är en dålig beskrivning av din skärms egenskaper. Gör en ny profil, helst med en skärmkalibrator, och du kommer få ett betydligt bättre resultat.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto