Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Save for Web

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
När jag använder save for web och sparar en bild i Cs kommer det alltid fram en irriterande dialogruta där det står

" Some names of the files being saved contain non-Latin characters. These file names will be incompatibel with some web browsers and servers."

Detta irriterar mig och jag undrar hur man får bort dialogrutan en gång för alla.

du sparar bilderna i nån mapp nånstans som heter något med å ä eller ö i (kan vara mapp i mapp i mapp där nån av mapparna är så).
ändra mappnamnet så slipper du rutan.

Det har aldrig varit problem för mig...Kanske om man skickar bilden till någon ute i världen som inte har åäö installerat....

Bästa
Bosse

Estethia skrev:
du sparar bilderna i nån mapp nånstans som heter något med å ä eller ö i (kan vara mapp i mapp i mapp där nån av mapparna är så).
ändra mappnamnet så slipper du rutan.

Så kan det ha varit för mig, du är en ängel Christel.

trynbald skrev:
Det har aldrig varit problem för mig...Kanske om man skickar bilden till någon ute i världen som inte har åäö installerat....
prova att spara bilderna med "save for web" i en mapp som heter nåt med å ä eller ö i så får du se vad lasse menar.
man ska inte behöva skicka iväg bilden.
jag tror mera på att det är mappnamnet som är boven i dramat.

om det är nåt annat så är jag mycket nyfiken på vad det kan vara och hoppas att det skrivs ner i tråden.

Neej mappen jag sparar mina save for web-bilder i har jag döpt till Fotosidan eftersom det är dit dom ska, hehe.
Döper inte heller till namn med åäö.

Jäkligt irriterande i alla fall, för jag vill minnas att dialogrutan dök upp även när man knåpade ihop actions/droplets...

Mycket märkligt.
Jag döpte om målmappen till Abc och problemet försvann.

Christel hade väl rätt på något sätt. Tack.

Ännu märkligare.
Jag döpte om målmappen igen.
Nu heter den Fotosidan igen men ingen dialogruta dyker upp.
Måste vara en bugg i Ps.

Estethia skrev:
prova att spara bilderna med "save for web" i en mapp som heter nåt med å ä eller ö i så får du se vad lasse menar.
man ska inte behöva skicka iväg bilden.
jag tror mera på att det är mappnamnet som är boven i dramat.

om det är nåt annat så är jag mycket nyfiken på vad det kan vara och hoppas att det skrivs ner i tråden.

Den här frågan dök upp i ett annat forum också. En kille kontaktade supporten. Jag citerar:

Nu har jag varit i kontakt med supporten. De har ingen lösning på detta problem och känner inte till om där är någon på gång. Supportkillen hänvisade mig till en sida där man kan skriva in sina önskningar om nya funktioner och/eller förändringar i nuvarande funktioner, i framtida versioner av deras program. Tydligen har den svenska supporten inte har någon egen kontakt med utvecklarna på Adobe. Det tycker jag är märkligt.
Så kontentan av det hela är att vi som använder Photoshop på ett svenskt operativsystem får leva med detta problem i ovisshet om de tänker komma med en fix eller om vi måste uppgradera till nästa version för att slippa problemet. Eftersom jag har uppgraderat från version 7 så är det inte säkert att jag kan uppgradera till nästa version. Utan blir då kanske tvungen att betala fullt pris för den versionen. Jag har betalt detta program ur min privata plånbok och då är det inte säkert att det är värt att köpa ny version (eller uppgradera) när den kommer, bara för att bli av med detta bekymmer. Ett liknande problem finns i Illustrator 9 och där är man tvungen att köpa version 10 för att bli av med problemet.

Ni som är intresserade av att tipsa Adobe om förändringar i deras program ska använda formuläret på denna sida: www.adobe.com/support/features.html

slut citat.

mvh

om det inte är så att dina bilder sparas i en mapp (som ev. ligger i en mapp som ligger i en mapp som ligger i en mapp som ligger i en mapp som ligger i en mapp).... *u get the point.. ;o)* som har svenska bokstäver eller andra symboler som ps inte gillar...
då har du gissningsvis en bugg i din version eller nåt annat i din dator som stör, för så är det inte hos dom flesta.
för mig kommer rutan upp enkom när jag försöker spara dom i nån mapp med svenska bokstäver eller icke godkända tecken (eller om jag nu skulle försöka döpa själva bilden med å ä ö).
aldrig annars.

att ps krånglar så som du beskrivit innan med ändrade namn på mappar osv låter lite buggigt i mina öron, faktiskt.
har du provat att installera om ps?

anledningen till att detta finns är för att de flesta webläsare inte klarar svenska bokstäver och om man då sparar en bild för webben med just svenska bokstäver så kanske den inte kommer synas i webläsaren helt enkelt.
därför tror jag inte att det kommer ändras i ps förns alla webläsare klarar såna bokstäver.

ja, men du sa ju att den inte hette nåt med å ä eller ö i och det funkade ju även när du bytte tillbaka med det namn som du hade innan när det inte gick.
det var det jag menade lät lite buggigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto