Annons

SB900 med förtidig utlösning :)

Produkter
(logga in för att koppla)

NxV

Medlem
Hej hopp, helt plötsligt har min SB900 börjat skjuta lösa skott lite när den vill.
Den fungerar utmärkt att ha som slave mot D700:ans inbyggda blixt, men när jag monterar den på kameran så får den frispel och skjuter lite då och då.

Någon som varit med om liknande eller vet vad som kan vara fel?
Det är inget skit på kontakterna iaf.

Mvh.

Det lär vara en glappande blixtsko.
Tydligen ett inte helt ovanligt problem där blixten börjar sitta för löst i blixtskon pga att den bänds ut. Förefaller vara särskilt vanligt ihop med SB-900, vilket inte är så konstigt eftersom det är den största och tyngsta blixten.

Lösningen lär vara byte av blixtsko eller möjligen den kanske inte helt rekommendabla metoden att bruka våld på blixtskon.

(Det finns en hel del om problemet på nätet om du söker.)

Senast ändrad:
Yes, det är blixtskon. Går att fixa till själv utan särskilt mkt våld.
Ett större bekymmer tyvks vara överhettning med sb900.

Yes, det är blixtskon. Går att fixa till själv utan särskilt mkt våld.
Ett större bekymmer tyvks vara överhettning med sb900.

Har aldrig varit med om överhettning av 900:an faktiskt, även fast den många gånger fått bekänna färg på fester. :)
Har du något konkret tips på hur jag ska vålda min blixtsko? :)

Det där händer för mig ibland också. Jag brukar lösa det genom att hålla kameran uppochner och med mild våld trycka (inte slå) kamerans blixtsko mot golvet. Då trycks blixtskon ihop lite, tillräckligt för att spontanblixtarna ska upphöra.

Trist att prylar för 30.000 ska bete sig så (D700 + SB900), men det är ju förhållandevis enkelt att lösa. Frågan är mer hur många gånger man kan göra så innan man har sönder något...

Det där händer för mig ibland också. Jag brukar lösa det genom att hålla kameran uppochner och med mild våld trycka (inte slå) kamerans blixtsko mot golvet. Då trycks blixtskon ihop lite, tillräckligt för att spontanblixtarna ska upphöra.

Trist att prylar för 30.000 ska bete sig så (D700 + SB900), men det är ju förhållandevis enkelt att lösa. Frågan är mer hur många gånger man kan göra så innan man har sönder något...

Precis så gör jag också.... håller ett tag :-/

märke att min sb800 la sig i standby väldigt mkt ibland på min d300..undrade vad sjutton..vickade på kameran fram o åter o märkte att blixten inte satt fast..dvs glappade så jag knackade på blixtskon så att metallen böjs ihop lite mer på kameran. nu sitter den jättestadigt igen:) så ja det är nog lite halvvanligt att det blir så efter ett tag..

jisses.. ja det är ju faktiskt rätt dåligt... man har ju nästan betalt lika mycket för sin kamera som för sin familjebil.. :/

Borde det inte gå på garanti detta?

ANNONS
Götaplatsens Foto