Annons

SB910 eller SB700

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att köpa min första blixt till min D800, men jag står i valet mellan sb910 eller sb700.

Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan dessa förutom ledtal? Vill kunna använda blixten trådlöst. Behöver jag komplettera med något för det?

/Jonas

Båda fungerar trådlöst som både master och slave. Din D800 kan fungera som Master till båda, och båda är bra blixtar (med mer ljus i 910 då).

Har båda. Tycker att SB700 räcker och så är den något smidigare. Köp SB 700 och lägg pengarna du sparar på ex en blixt till, ljusmodifierare, belysningsstativ, trådlös sändare etc.

En sak kom jag på. SB 910 går att zooma till 210mm, SB 700 "bara" till 150mm. Det högre ledtalet på SB 910 kan vara en fördel om man vill studsa ljuset på en stor yta.

Bra val

Bägge är nog ett bra val. Vill bara lägga till min egen erfarenhet att jag aldrig har haft en bättre blixt än 910:an.
Sättet den kan lysa upp ett helt rum utan att det ser ultraljust ut i mitten imponerar. Använder den även ibland vid makro fotografering tillsammans med en 180mm. Även för upplättning av förgrund vid utomhus fotografering
//LGN

Aldrig fel att ha lite mer krut under "huven" när det behövs. Är ju tråkigt att erfara att blxten inte ger det ljus man behöver just då.

Jag har själv några SB-900 och är helnöjd. Har även haft mindre kraftiga blixtar men har ibland erfarit att de inte räckt till.

/Ola

ANNONS
Götaplatsens Foto