Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Scale to fit media !! är de bra de??

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
När ni skriver ut era bilder som är större än utskriftsformatet, säg t.ex 10x15, kör ni då scale to fit media eller konverterar ni först bilden till 10x15 och skriver ut så?
//
Ante

AnteVante skrev:
När ni skriver ut era bilder som är större än utskriftsformatet, säg t.ex 10x15, kör ni då scale to fit media eller konverterar ni först bilden till 10x15 och skriver ut så?
//
Ante

Jag skulle föreslå att du gör bilden i den upplösning och storlek som bilden ska vara i innan du skriver ut den.

Och anledningen till att jag föreslår det är att jag antar att PS kan bli tvunget att interpolera bilden om man väljer Scale to fit media.

Om jag då gör den mindre via "Image size"
Skall jag göra bicubic smoother eller bicubic sharper?
//
Ante

AnteVante skrev:
Om jag då gör den mindre via "Image size"
Skall jag göra bicubic smoother eller bicubic sharper?
//
Ante

Ingetdera.

Du ändrar bara utskriftstorleken och ser till att först bocka ur rutan "resampel image".
Skriv sedan i rutorna för höjd och bredd på bilden.

Annars kommer bilden att interpoleras och det var ju inte meningen.

Lasse H skrev:
Ingetdera.

Du ändrar bara utskriftstorleken och ser till att först bocka ur rutan "resampel image".
Skriv sedan i rutorna för höjd och bredd på bilden.

Annars kommer bilden att interpoleras och det var ju inte meningen.

Sant som Lasse säger. Jag tänkte på interpolering :)

ANNONS
Götaplatsens Foto