Annons

Scanna Dia eller Negativ ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
Vet inte om det här är rätt forum för min fråga men jag provar i allfall.

Jag är på väg att köpa en fin Canon F1 old, mest för att jag ägde en sådan i slutet på -70 talet, lite av en nostalgi tripp :)

Jag tänkte ju använda den också, och då vill jag få bilderna från filmen in scannade till digitalt så jag kan editera dom i datorn innan utskrift, jag har förstått att Crimson kan hjälpa mig med den delen, men vilken film är bäst (kvalitetsmässigt) att använda, Dia eller Negativ, eller spelar det ingen roll ?

Tacksam för svar.

/kent

Tyngre skanningar hos Crimson med flera kostar slantar, bara så att du är medveten om det.

Dia eller neg, det är en smaksak egentligen, det beror helt på vad du menar med "bättre".

mvh

Johan Okker skrev:
Tyngre skanningar hos Crimson med flera kostar slantar, bara så att du är medveten om det.

Dia eller neg, det är en smaksak egentligen, det beror helt på vad du menar med "bättre".

mvh

Jag är medveten om kostnaden, men jag tänkte inte använda den flitigt i allafall, den kommer väl mest att stå i bokhyllan och se fin ut :)

Vad jag menar är vilken filmtyp som ger bäst resultat efter scanning, men det kanske inte spelar någon roll, skillnaden på dia och negativ färgfilm har jag koll på annars.

/kent

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Jag är medveten om kostnaden, men jag tänkte inte använda den flitigt i allafall, den kommer väl mest att stå i bokhyllan och se fin ut :)

Vänta bara tills du kommer igång =)

Zoso skrev:
Vad jag menar är vilken filmtyp som ger bäst resultat efter scanning, men det kanske inte spelar någon roll, skillnaden på dia och negativ färgfilm har jag koll på annars.

Knepigt det där med "bäst" fortfarande. Det finns så många härliga möjligheter. Men 100-Dia är ju finkornigare än 100-negfärg om avsaknad av korn är bäst. 400-dia användes väl av National Geographicfotograferna och där fanns ju ett ganska härligt korn.

Dia/neg är nog helt upp till vad du fotar och vad du vill få för slutresultat.

mvh

Har tittat runt lite på vad folk gör för att framkalla negativ och sett att dom flesta scannar in dom.. Men vad har ni för scanners? måste man lägga massa pengar om man ska en ny idag eller funkar det bra med dom som kostar ~700-1000kr?

ANNONS
Götaplatsens Foto