Annons

Scanner negativ, dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Kattus

Ny medlem
Hej
Jag har ett flertal fotoalbum med pappersfoton och tillhörande negativ/diabilder.
Nu vill jag ha tips på scanner!

Vad ska man tänka på, någon som rekommenderas, nån som INTE rekommenderas osv. Det är en rätt stor mängd som ska scannas.

Har läst i gamla trådar, men hoppas få lite färskare info här, lagom till jultomten kommer!

Jag är ingen tomte.....

...men förberd dej för att scanning TAR TID...lååång tid.
Räkna inte med nån sorts auto-batch-scanning.
Räkna med tid för att lära scanner och programvara. Det är många inställningar som måsste justeras.
Räkna med tid för att etterbehandla råmaterialet.

Gamla neg. och dias kann ha blivit reduserte i kvalitet och kann oxå vara dammiga. Var noga med rengöring före scanning. Rep och dammborttagning i scannerprog. funkar bara sådär.

Huff; håppas jag inte var glädjesdräpare nu.......
mvh o lycka till
Erik J

Klarar jag mig med en flatbäddsscanner för dryga tusenlappen eller måste man upp i 5-tusen-kronors-nivån för en riktig fotoscanner?!
Hur stor skillnad är det egentligen?

Jag kommer scanna in negativ, nog inga diabilder.

Hej Katarina! Värkar som vi har tråden för oss själva...tyvärr:)
Jo, en flat-bed är en god start, och kann ju utföra andra uppgaver oxå.
Jag har en Canon 8800F och en Nikon V ED. Ingen stor skillnad på resultatet , men lite pillrigare å lasta ramarna i Canon'en.
Epson har en prisvärd V350Pro till ca.1400,-

Passa på at få med bundled programvara. Vuescan, Silkypix o.a. kann följa med i Light-versioner oxå på billigare scannrar.
Jag kör Vuescan på båda mina scannrar, trivs med den.

Håppas det dyker upp någon med fler och bättre anbefalingar.

Mvh Erik J

Får en känsla av att du bör satsa på en seriös negativscanner. De börjar väl på 5000kr och upp. Då fär du det något mer automatiserat, du kan batchscanna kanske 6 neg och få dammreducering i processen sant någon typ av atofocus för böjda neg och så. Jag är inte så påläst om detta men minns lite från sist jag kikade på scanner.

Jag är också inne på att försöka att få neg scannade. Jag har också en 6x6 som jag vill ha scannat. Jag väntar på att få låna en kompis negscanner efter nyår så får vi börja där.

Det finns ett antal trådar om detta här på fs och det finns många åsikter. Ett alternativ som kommer upp då-och-då är att fotografera av negativ om man har ett macro eller motsvarande. Man behöver också ett stativ och något sätt att fästa och belysa filmen. Jag har inte lyckats lösa detta än... Men jag tror nästan mer på detta eftersom jag har ett bra macrooptik.

Kalle

Beroende på om det är småbilds- eller mellanformats negativ så blir mitt råd olika.
För småbild behövs du en en negativscanner men om det är mellanformat så klarar du dig med en flatbäddsscanner, dock inte i 1000-kr klassen.

- Oavsett vilken typa av scanner du väljer så behövs en viss inlärning innan resultatet blir bra.
- Automatisk dammborttagning fungerar bara på färgfilm.
- Om du köper en flatbäddscanner så tänk på att kontrollera negativhållarna då vissa tillverkare har totalt misslyckats där. Planhållningen är mycket viktig.
- Även om du köper en flatbädd så brukar negativhållaren var utformad så att du kan scanna flera negativ samtidigt.
- För att sluresultatet ska bli bra krävs i de flesta en viss efterbearbetning i något bildbehandlingsprogram.

Det går faktiskt att scanna automatiskt med VueScan, även om man har en äldre scanner, som Minolta Scan Dual III. Jag brukar göra så med mina negativa filmer. Dammborttagning fungerar däremot inte med min scanner, utan jag måste jobba med det efteråt, och det kan ta grymt lång tid, eftersom jag inte har ICE i min scanner och programvaran inte har någon ersättning till det. Det finns ett löst program, numera ganska gammalt, från Polaroid, Dust & Scratch Removal Utility, men den kvalitet bilderna får efter en behandling med det programmet gör att det är en nödlösning. Ändå fortsätter jag använda min scanner, även om jag skulle välja en Nikon om jag behövde köpa en ny filmscanner i dag.

Jag var oxå inne på att läsa in film, Nikons modell för 5-6000 var bra men den har för kort skärpedjup.
-05 kom Minolta med en uppdaterad version av sin 6-7000:- filmläsare men Konica-Minolta försvann hux flux....
Men nu när jag har digikamera är det självklara valet att använda den med makroobjektiv.
Jag har provat bälg och blixt/soljus, men den har inte tillräckligt utdrag för att få med hela bilden.
Det kanske jag kan lösa, men jag ska prova att använda ljusbordet och förstoringsapparaten som stativ. Man kan oxå använda ett reprostativ och tillhörande belysning så kan man plåta av foton oxå.

Har du inte ljusbord/förstoringsappat/Repro så är det ganska billigt begagnat, annars har nog närmaste fotoklubb.

Ett problem med ljusbord är att dom har lysrör som inte ger ett korrekt spektrum, men lysrör har nog filmläsare/flatbäddsläsare oxå.

Börja med att ge dig en rejäl kurs i digital efterbehandling/Photoshop. Hur man klonar bort damm på effektivast sätt, avancerad brusreducering, selektiva kontrastkurvor/skärpning.. annars är det ingen vits att sätta sig och börja skanna en massa neg/dia...

Det är tyvärr inte som att kopiera papper i en kopiator (fast bättre) som så många tror.

Har du inga höga krav så kan du fotografera av negativen på ett ljusbord med en kompaktkamera och invertera dom i Photoshop.

I så fall måste den kameran vara digital, annars får man ju negativen kopierade på film, och då måste man ju ändå scanna dem för att få digitala bilder av dem.

Jag har försökt med det men dom får ett förskräckligt blåstick trots kameran på glödlampa och jag använd glödlampa. Min metod Lampa upp och ner a4 på negativ på a4 fota av.

Kul läsning.
jag är också inne på detta med negativ/dia (svart vita negg) framför allt.

Är det något annat som jag bör tänka på?
Flatbädd negativscanner har man ju hört både bä och bu om, men för en hemma hobby smurf som mig spelar det någon jätte roll?

Känner även problemet med filmscanners vad man skall välja där Firewire, usb, scsi interface finns ju lite att välja på då. Med tanke på att jag går i mac tankar kanske fw är att föredra?

Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Jag har försökt med det men dom får ett förskräckligt blåstick trots kameran på glödlampa och jag använd glödlampa. Min metod Lampa upp och ner a4 på negativ på a4 fota av.
Det beror på den orangea filmmasken, inte på ljuskällan/vitbalansen.

Du får kompensera för masken, antingen med ett blåfilter vid fotograferingen eller vid efterbehandlingen i datorn, tex genom att sätta vitpunkten individuellt i de tre färgkanalerna.

Pröva att googla på det, jag är säker på att någon har gjort det före dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto