Annons

Scanner och skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en för mej bra Scanner och fotoskrivare.

Det jag vill ha är en scanner som har bra program och inställnings möjligheter samt hög upplösning.

Detsamma gäller för skrivaren ett pra program för lätt inställning av utskriften.

Priset får max vara 4500:- för både scanner och skrivare.

Vill höra era erfarenheter med eran scanner och skrivare samt om omdömet för den är bra eller dåligt.

PS eventuellt står en negativ scanner på inköpslistan ,så lite komentarer om denna är också önskvärt.

/Lars-Åke

Om jag hade så begränsad budget hade jag letat efter efter begagnade prylar av hyfsad kvalitet hellre än nya lågpris-märken.

En begagnad Epson Stylus Photo i 800-serien (av de äldre modellerna) borde du kunna hitta för runt 700.

En begagnad flatbäddscanner i proffsklass från Agfa är inte helt omöjligt att hitta för ett par-tre tusenlappar (t ex en ARCUS II som kostade runt 20000 som ny, och jodå, det finns faktiskt en annons på Blocket just nu).

Och Nikons och Minoltas äldre modeller av neg-scanners kostar inte skjortan de heller nu för tiden.

Så med en del tur och en massa idogt letande på
Blocket m fl annons-platser borde du faktiskt kunna få ihop hela önskelistan.

Ok, det blir ju inte på långa vägar de senaste modellerna, men äldre grejor blir ju inte obrukbara bara för att det kommer en eller två nya modeller. Man får bara inte förvänta sig att de är lika snabba/högupplösta/etc/etc som efterföljarna, för då blir man lätt besviken tror jag.

Nu vet jag att det finns massor med Fotosidan-medlemmar som inte håller med mig, utan istället förordar nya saker. Men, jag har tänkt mig in i hur jag skulle handlat om jag väldigt gärna ville ha två scanners och en skrivare samtidigt som plånboken var lite tunn.

Lycka till med letandet,
AnnaKarin

Annakarin Om jag går upp till max max 10000:- för allt då ? vad får jag för möjligheter till bra scanner ,printer och negativ scanner då??

Jag vill helst ínförskaffa nya grejer då kvaliten på utskrifterna är bättre m m.

/Lars-Åke

På skrivarsidan vågar jag påstå att skillnaden mellan en ny Epson och en bättre begagnad Epson inte syns utan lupp. Vill du absolut ha en ny skrivare så är både Epson 830 och 915 prisvärda. Själv har jag en Epson 950, det inköpet har jag aldrig ångrat, men den är lite åt det dyrare hållet.

Flatbäddscannern är ju given om du inte vill ha en begagnad. Epson 3200 har fått många lovord och den lär klara scanning av neg. bra, men jag har inte testat själv.

Då leker vi med tanken lite:
Notan för dessa två (Epson 915 + Epson 3200)hamnar kring 6000:-. Då har du en slant över i din budget att lägga på en neg.-scanner, Minolta Dimage Scan Dual III kostar idag under 4000:- och den ser ut att ha fått övervägande positiva omdömen. Men, frågan är om du behöver en separat neg.-scanner om det man kan läsa om Epson 3200 stämmer.

/AnnaKarin

Annars om du vill lägga mer krut på neg scannern finns ju nya Dimage Elite 5400....

För vanliga pappersscanningar tycker jag att canons billiga scannrar funkar fint, polaren har en för runt tusenlappen.

Kolla även canons photoskrivare.

Just ja, ska du ha en photoskrivare, se till att köpa en med separata patroner för varje färg. Det sparar kronor i längden.

Det var pga bläckpatronerna som jag köpte en Epson950. Som de flesta andra trodde också jag att det skulle bli billigare med separata färgpatroner. Men inte har det blivit billigare för mig iaf. Nedan följer mina erfarenheter.

Varje patron kostar ca 175:-, och det är 7 st patroner i skrivaren.

Vanligtvis tar ljus cyan, ljus magenta och gul slut snabbare än cyan, magenta och de två svarta.

Jag har räknat ut att (i genomsnitt) varannan gång kostar det mig 525:- (3 patroner), och varannan gång 1225:- (7 patroner). Jag behöver byta alla 2 ggr/år och de ljusa ytterligare minst 2 ggr/år. Jag köper alltså bläck för minst 3500:-/år *lätt shockad*.

Bara för skojs skull så kollade jag priset på bläck till Epson915, man får 8 st omgångar patroner (svart+färg) för ungefär samma beloppet.

Alla priser hämtade från ScandinavianPhoto.

Jag tror inte längre på reklamen från Epson. Men jag skulle ändå inte vilja vara utan min Epson950.

/AnnaKarin

ANNONS
Götaplatsens Foto