** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klipsch

Medlem
Hej!

Jag behöver en scanner som är mycket bra för inscanning av färg och svartvita fotografier. Även inscanning av 36mm kamera film, om det finns även en funktion för inscanning av diabilder. max 3000-4000 kronor.
 
Söker du tips på vad eller vilken att köpa?
Ny eller begagnad?

Minoltas gamla serie Dimage Scan Dual är prisvärda.
En Dual II/III räcker väldigt lång för snabbare kornig svartvitt och färg med lite sämre kvalitet. Går att hitta för 200-1000 kompletta i kartong.

Deras Dual IV är en nivå bättre och levererar väldigt hög kvalitet och snabbare inläsning.
Aningens dyrare ibland. 500-1500.

Deras Scan Elite 5400-serie är ypperliga men brukar kosta en del.


Kör deras originalprogram eller köp VueScan. Silverfast går också att köpa men jag har inte använt det programmet.

vill du ha en modern och supportad skanner är nog Plustek att rekommendera. Blandade recensioner för dem även om 135/135i är fina maskiner.


Annars om det är en ”köpannons” bör du nog annonsera under köp och sälj.
 
Fast nu skrev ju TS att han ville scanna fotografier, inte bara neg eller dia, så då faller väl både Minoltan och Plustek bort? Inte för att jag själv har några ideer förutom att börja kolla marknaden på kända fotofirmor...
 
Jag köpte en begagnad Epson 700 för nästan 20 år sedan och den funkar fortfarande. Jag har skannat massor av negativ, dior och printade gamla bilder samt förstås vanliga dokument.
Som program använder även jag VueScan. Men det finns andra som säkert är bra också.
 
ANNONS