Annons

Scanning av neg

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har en fråga angående skanning av negativ. Kommer det skannade negativet in i datorn som en färdig bild eller behöver man något program för att förvandla det inscannade neget till en bild så att säga? Det behöver väl knappast sägas att mina kunskaper om scanning och bildbehandling är så gott som lika med noll.Tacksam för svar!

I programvaran som sköter scanningen brukar man kunna ange om mediet som scannas är ett negativ eller ett positiv. Ibland kan man även ladda in profiler för vissa filmer.

Med din skanner så får du med en programvara, som jag tror kallas Twain! Det du gör innan själva skanningen är att bestämma, neg eller positiv, papper eller film, dpi, färg eller gråskala, förhandsgranskning och ev beskärning, och sist vilket bildformat (rek. tiff) du vill ha!

Sen när bilden är skannad så är det bara att öppna den i PS och fixa den som du vill ha den! Behåll den helst i tiff (eller PS) medan du arbter med den eller om du väljer JPEG så tänk på att "spara om" den så att den inte får sämre bildkvalitet!

ANNONS
Götaplatsens Foto