Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor rengörning Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Har sett en fläck på en del bilder, så jag gjorde en sensor rengörning med en gummiblåsa från apoteket. Fläcken verkar borta men jag har smuts i kameran som syns i sökaren men som inte syns på bilderna. Hur får jag bort det?
Måste jag skicka in kameran på rengörning?

Mvh Agneta

Jag använder mig av spatel med ultramjuk, klinsk ren duk och Eclipse optisk rengöringsvätska för att rengöra sensorn.

Det fungerar excellent :D

agge28 skrev:
Hej

Har sett en fläck på en del bilder, så jag gjorde en sensor rengörning med en gummiblåsa från apoteket. Fläcken verkar borta men jag har smuts i kameran som syns i sökaren men som inte syns på bilderna. Hur får jag bort det?
Måste jag skicka in kameran på rengörning?

Mvh Agneta

Smuts i kameran som syns i sökaren, men inte på bilden sitter antingen på spegeln eller på mattskivan, alternativt där ögat tittar in i sökaren. Inget som påverkar bilden och kan av komfortskäl försökas blåsas bort. På okularet kan de torkas bort med tops,

Hej Roland, såg att du också hade svarat på frågan. Men hur ska jag kunna blåsa bort det från mattskivan alt. sökaren?
Blir irriterad över det.

Mvh Agneta

agge28 skrev:
Hej Roland, såg att du också hade svarat på frågan. Men hur ska jag kunna blåsa bort det från mattskivan alt. sökaren?
Blir irriterad över det.

Mvh Agneta
Jag fick ett stort årstrå mitt över mattskivan nyligen, syntes i mitten av sökaren, ytterst irriterande.
Som tur va så gick det att blåsa bort med gummiblåsan.

Vid ett tidigare tillfälle så hade jag ett antal besvärligare smutsfläckar på mattskivan dock och då fick jag lämna in kameran, tog 5 minuter och de gjorde det gratis :D

Skulle vilja kunna ta bort detta själv, eftersom det går så snabbt att få smuts i kameran.
Man ska väl inte behöva skicka den på rengörning ca. 1 gång per år.

Mvh Agneta

Jag kör med samma verktyg Kim beskriver. Det funkar hyfsat, men jag tycker det där med rengöring av sensorer på digitala systemkameror är en barnsjukdom.

Jag hoppas att nya kameror kommer ha en inbyggd funktion för rengöring eller mekanik så att kameran inte är öppen när man byter objektiv. Borde ju inte vara så svårt att fälla upp någon form av skydd så fort man tar bort objektivet.

Mitt första inlägg här. :)

/Johan

Revolutionerande sensortvätt-uppfinning!!!

På ett annat utländskt forum kläckte jag en idé men det var ingen som nappade där, idén var kanske lite för extrem, men för den experimentlystne som dessutom är väldigt rik så skulle jag föreslå att testa tjejens ansiktsmask och droppa på sensorn och låta torka och sen dra bort. Kanske att det finns bättre vätska, ngt sorts lim som stelnar fort och inte efterlämnar partiklar… Maskeringsvätska… Men i vilket fall som helst tror jag att denna metod om man hittar rätt typ av vätska är mycket enklare och säkrare och effektivare än alla spatlar, dukar och blåsmojänger på jordklotet. Not?

Men det kräver att nån testar som har råd att slänga bort en digitalkamera‚ inte jag alla fall, har inte ens en digital systemkamera än! :) Och när jag får en så tänker jag inte testa ngt dylikt, nej…

Jag är så van att använda spatel numera så det går på ren rutin, tar bara ett par minuter.
Ser inte det som något större problem längre, men visst var det jobbigt i början innan man fick in vanan.

Ja, men många verkar vara tveksamma och oroliga inför frågan.
Får hoppas att det inte trillar dit nån mikroflaga som repar när du drar spateln med duken över sensorn. ;-)

Jochum Berg skrev:
Ja, men många verkar vara tveksamma och oroliga inför frågan.
Får hoppas att det inte trillar dit nån mikroflaga som repar när du drar spateln med duken över sensorn. ;-)

Tja den risken ska väl vara förhållandevis liten då man har isopropanol eller alt alkohol som rengöringsvätska.

/Johnny

Tänkte mer på att det kan trilla ner ngt från luften när man håller på. Men sannolikheten är som sagt kanske liten…

Tips ?

Jag ska för första gången idag göra rent med microduk och eclips !

Kul när man spanar in här och vips finns ett nyöppnat forum :)

Jag har spanat in en tafflig manual som följde med spatlarna, men undrar om det inte finns en del tips att hämta här!?

Har någon tips inför rengöringen?

Mitt tips är att ta det försiktigt första gången, och att ha ett batteri som är fullt laddat. Jag följde anvisningarna som följde med spateln, men var tvungen att dra spatlen flera gånger över sensorn för att det skulle bli ren. Men jag hade nog en ganska dammig sensor första gången.

Sen är det ju bra med före och efter bilder så man kan jämföra resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto