Annons

Sensorrengörare

Produkter
(logga in för att koppla)

VicLind

Avslutat medlemskap
Hej. Skulle behöva rengöra sensorn på min kamera. Behöver nog nån form av vätska för att få bort skiten. Tips på bra billiga rengörings kit önskas

Vic

Lugn i stormen Victoria.

Skaffa en blåsbälg/kula att blåsa ren optik o kamerahus med.
Brukar nästan alltid gå att blåsa bort skräp. Men om man verkligen måste ta till andra metoder, finns det att köpa speciella sensorsvabbar.

Men testa blåsa rent först. Använd helst inte tryckluft på burk, då det är stor risk att burken spottar ut lite vätska.

Lycka till med städningen!

Hej. Har provat blåsa men de funkade inte till 100 % Så jag behöver även dessa svabbar. De jag var mest ute efter var om någon visste nått ställe som hade bra / billigt. Har kollat typ Scandinavian photo och Cyberphoto men borde finnas billigare ?

Vic

Hej,

köpte Eclipse vätska från fotohandeln (fotovideo) samt rengöringstops för renrum via ELFA Polyester-tops, SA 52121, fungerade perfekt till min Canon 400D.

Lycka till!
/Martin

Eclipse är ren metanol, fungerar bra på de flesta kameror, men INTE på de som har tennoxid på filtret på sensorn. Bl.a. EOS 5D. Dessa kräver Eclipse2.

Bra sida för sensorrengöring finns här .

Hur är det nu med Eclipse och 5D? Har hört senare att det inte är ett problem med 5D och vanlig eclipse.

"Man har sagt" och "Har hört" har förstört massor med utrustning - läs på.

"Eclipse E2™- Eclipse E2™ is the chemical formulation from Sony for cleaning the sensors of their Alpha series of cameras as they now have Tin Oxide Sensors. Other cameras with Tin Oxide Sensors include the Canon XTi/400D and 5D along with the Pentax K10D and it is recommended that you use the E2 on these also,"

11 sidor med hit och dit prat.. Skulle gott nöja mig med om några 5D ägare har lust att svara vilken vätska de använder. Eclipse eller E2?

Hare Kanin

ANNONS
Götaplatsens Foto