Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriebildtagning D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hej!
Köpte en D90 för en dryg vecka sedan, sitter och provar mig fram i menyerna.
Jag får inte seriebildtagningen att fungera med blixt.
Varför?
Utan blixt är det inga problem, och det står inget i manualen att man inte ska kunna använda blixten.

När man tar ett kort med den inbyggda blixten urladdas den helt. man kan då inte ta en ny bild med blixt innan blixten har hunnit laddas om. Kameran väntar då på at blixten ska bli klar, därav att seriebildtagningen inte fungerar. Detta är bara problem med dom inbuggda blixtarna på kameror, i en extern blixt räcker laddningen oftast till flera urladdningar.
Grattis till en mycket bra kamera!

MVH

Tack.

MEN varför fungerar det då med blixt på min Pentax K10?
K10an tar inte bilder lika snabbt MED blixten som utan, men ändå relativt snabbt. Bara att hålla avtryckaren inne så blixtrar det om o om igen...

Tack.

MEN varför fungerar det då med blixt på min Pentax K10?
K10an tar inte bilder lika snabbt MED blixten som utan, men ändå relativt snabbt. Bara att hålla avtryckaren inne så blixtrar det om o om igen...

Beror väl på hur blixten är byggd. Pentax har väl satsat på en lite bättre blixt.
Man får ju inte göra alla saker för bra, då finns det färre anledningar att köpa tillbehör.
Just Pentax verkar dock ha satsat på mycket finesser till alla kameror. Vädertätning i instegshusen, stabilisering, osv. Krävs väl antagligen lite fler finesser om man ska slå sig in bland Canon och Nikon.

Sen beror det ju också på hur du ställt in kameran. Krävs det inte så mycket blixt laddar den upp fortare.

Hur är det på era kameror?
(Nikon D80 / Canon Eos 400D)

400D är mycket långsam om blixten går hårt. Underexponerar jag blixten eller fotar i bra ljus bara som upplättning går det lite snabbare, men ändå alldeles för långsamt.

Seriebildtagning är inte att tänka på, och går inte att välja heller för den delen.

Använder i princip aldrig blixt, så det är inget jag stör mig på direkt.

Hur är det på era kameror?
(Nikon D80 / Canon Eos 400D)

Jag får nog iväg 2 bilder på 3 sekunder skulle jag tro om jag använder inbyggda blixten. Fast är inte helt hundra, skulle kunna vara e i sekunden också...

Nej, ska man seriefotografera får man se till att göra det med bra ljusförhållanden eller extern blixt.

Funderade faktiskt precis som du om seriefotografering med blixt när jag köpte kameran

Sov gott ;)

D80 = ingen serietagning med inbyggd blixt.

D80 + SB800 = serietagning.

Använder aldrig den inbyggda blixten till annat än som "commander" så jag bryr mig inte. Hade iofs inte brytt mig annars heller eftersom jag i princip aldrig använder serietagning.

Ser ovan att serietagning påstås men det tror jag inte på. Däremot går det att släppa avtryckaren och ta en bild till snabbt om blixten inte laddat ur helt. Det är viss skillnad mot att serietagningsläget fungerar.

Använder aldrig den inbyggda blixten till annat än som "commander" så jag bryr mig inte. Hade iofs inte brytt mig annars heller eftersom jag i princip aldrig använder serietagning.

Ser ovan att serietagning påstås men det tror jag inte på. Däremot går det att släppa avtryckaren och ta en bild till snabbt om blixten inte laddat ur helt. Det är viss skillnad mot att serietagningsläget fungerar.

Om det var mig du syftade på så var det ju precis det jag sa ;)
"2 bilder på 3 sekunder"
Ingen vidare serietagning precis ;)

Ja, så kan jag göra på D90. Släppa avtryckaren och trycka igen. Men håller jag avtryckaren nere händer ingenting, bara En bild.
(Som sagts, Pentax K10 funkar däremot att hålla avtryckaren nere.)

Om det var mig du syftade på så var det ju precis det jag sa ;)
"2 bilder på 3 sekunder"
Ingen vidare serietagning precis ;)
Det är rätt väsentligt att skilja på att kameran själv tar en ny bild om man håller nere avtryckaren i serietagningsläget och att behöva släppa den och trycka ned igen. Om du inte upptäckt det så har kameran flera lägen, däribland singeltagning och serietagning. ;)

Senast ändrad:
Jag har D90 och SB800. Det går lätt att köra 4.5bps i kanske 5 foton om man tar på rums-avstånd inomhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto