Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

service av objektiv i Gbg-trakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

rainred

Medlem
min tamron objektiv (18-270 mm) krånglar, då och då går det bsra att öka från 18 till 35 mm sen tar det tvärstopp.. efter att man låtit kamera vara i en par minuter så kunde man öka till 270 mm utan problem. Därför misstänker jag att den behövs servas eller har jag fel?
Jag köpte det av Cyberphoto för 16 månader sen så garantin har gått hrmmmm
Hoppas på hjälp av er!

Om jag var som dig skulle jag kontakta Cyberphoto och höra med dem!

Det är ju så att vi har ett års garanti men tre års reklamationsrätt så har du använt objektivet precis som det ska användas och inte tappat det eller något, alltså att det kan sägas vara ett ursprungligt fel som inte visat sig förrän nu, så kan det gå att få reklamera det! Speciellt eftersom Cyberphoto är riktigt bra att ha att göra med :)

Om jag var som dig skulle jag kontakta Cyberphoto och höra med dem!

Det är ju så att vi har ett års garanti men tre års reklamationsrätt så har du använt objektivet precis som det ska användas och inte tappat det eller något, alltså att det kan sägas vara ett ursprungligt fel som inte visat sig förrän nu, så kan det gå att få reklamera det! Speciellt eftersom Cyberphoto är riktigt bra att ha att göra med :)

Dock, efter sex månader så är det upp till kunden att bevisa att felet ÄR ursprungligt om man vill reklamera något.

Jo, men har man använt den som folk och den inte är repig och sliten ska det nog inte vara omöjligt att, om inte bevisa, så iallafall göra troligt.

Dessutom var det mer att få en goodwill-reparation jag tänkte på än ett rent garantiärende. En sån här grej är ju taskig kritik för tillverkaren, fixar de det snyggt är ju förtroendet återställt, eller iallafall förbättrat :)

Jo, men har man använt den som folk och den inte är repig och sliten ska det nog inte vara omöjligt att, om inte bevisa, så iallafall göra troligt.

Dessutom var det mer att få en goodwill-reparation jag tänkte på än ett rent garantiärende. En sån här grej är ju taskig kritik för tillverkaren, fixar de det snyggt är ju förtroendet återställt, eller iallafall förbättrat :)

"Göra troligt" räcker inte. Reklamationsregelverket är solklart. fter sex månader måste kunden _bevisa_ att felet funnits där sedan tillverkningen.

"Garantiärende" blir det aldrig, då garanti är helt frivilligt att lämna överhuvudtaget.

Min poäng är: Vill man få det på "goodwill" så är nog den bästa metoden att INTE börja tjafsa om reklamation hit och garanti dit.

fixat!

jag tog kontakt med Cyberphoto och de var hjälpsamma och jag fick service inom garantin så nu fungerar zoomet jättebra!
Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto