Annons

Sex månader i Mexico...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bolan

Medlem
Måste komentera tidigare inlägg, har själv bott och arbetat med den så kallade chiapas guerillan (ezln) och måste säga att i chiapas är de dem du behöver oroa dig minst för, däremot lär du bli stoppad av mexikansk militär som gärna beslagtar rullar med film. Vad som också kan vara känsligt i chiapas och just som det skrivs, mellan San Cristobal, Ocosingo och Palenque är att du fotografera människor. Mest på grund av att 70% av befolkningen där mer eller mindre är ansluten till EZLN och alltså är förföljda av regeringen. Dom gillar alltså inte kameror med risk för att bli registrerade. Om det är något jag vill varna för är det dock att åka genom Guerrero, här finns bland annat Acapulco men områdena kring är fulla av paramiltitärer och ävn en del jobbga guerillor. Men jag har även arbetat där och om du har frågor om guerrero eller Oaxaca så hör av dig
 

ryttar

Aktiv medlem
Hej David!

Jag vill verkligen tacka dig och alla andra som tagit er tid med att lägga in info. Jag uppskattar det mycket!!! Alla tips har varit så bra!
 

ryttar

Aktiv medlem
Har kollat upp försäkring med.
Försäkring mot stöld för upp till 25 000 kr ingår. I och för sig förslår inte det långt när man börjar räkna efter vad bärbar dator och all utrusting kostar som jag tar med.
 

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Vi besökte Chichen itza, Palenque och Tikal. Tycker nog att Tikal var häftigast.

Ett tips är att ta sig till Chichen itza så tidigt som möjligt på morgonen. Var där precis när dom öppnade och kom in som person nummer två på området. Riktigt fint att kunna fota i lugn och ro innan alla busslaster från Cancun kommer ett par timmar senare. Dessutom är det jäkligt varmt att gå omkring där mitt på dagen.

/Olle
 

ramphot

Aktiv medlem
Hej Daniel,

Du har fått jättebra svar, många verkar vara jätteduktiga att tipsa. Jag själv kommer från Mexiko och ibland är det lite svårt att hitta platserna, t ex någon pratade om "cenotes" och det finns väldigt många finna grejer att fota, men, hur hittar man där? Detta kan vara lite svårt, också det beror på vilka område ska du besöka. Det är ett sort land. Det finns en bok om Mexiko från Lonely Planet, det är suveränt. Kanske det är värt att investera, eller det går att låna den från biblioteket. Dukan gärna kontakta mig om du har några frågor.
 

ryttar

Aktiv medlem
Hej där! Jag tycker Mayakulturen verkar väldigt spännande att se... David, tack för ditt bidrag, kul att höra olika sidor av saker o ting.
Ramon, det ska bli en ära att besöka ditt hemland. Verkar vara jättehärliga miljöer och männsikor!
 

Lars S

Aktiv medlem
Andra tips

Du har fått många tips om platser längs kusterna, Yucatan etc. och Chiapas. Men glöm inte centrala Mexico och höglandet med de gamla kolonialstäderna med sin arkitektur, tex Puebla, Queretaro, Guanajuato mfl. Kyrkorna är ofta värda att besöka, speciellt de runt Puebla (Acatepec, Tonanzintla). Mexico City är ett måste, med det renoverade centrumet - där kan du tillbringa flera dagar med en kamera. Om du vill plåta landskap och berg; Sierra Gorda i delstaten Queretaro är fantastiska och lite besökt, likaså vägen mellan Oaxaca och Valle Nacional. Om du är intresserad av arkeologi är givetvis Teotihuácan ett måste, en av mina favoritplatser är också Xochicalco i Morelos, och Monte Alban i Oaxaca.

Betr. säkerhet så har jag aldrig haft problem på landsbygden. Generellt sunt förnuft räcker långt. Några råd dock; kör inte bil i mörker (inte pga banditer, men vägarna kan vara generellt farliga), se upp med taxibilar i Mex. City (ta taxi vid ett hotell), ta alltså inte bilen på gatan, undvik gamla Vw-bubblor. Var trevlig, prata med folk, så går det bra att fotografera, se dock upp i Chiapas, inte bara pga EZNL och folks rädslan att bli registrerade, motviljan att bli fotograferad har också kulturella rötter och bör respekteras.
Det var några spridda tips, lycka till!
 

ryttar

Aktiv medlem
Tack Lars!

Jag kommer bo i Monterrey, norra Mexico. Det blir till att planera mina utflykter därifrån!
Tack för alla tips! Så värdefullt!

Mvh

Daniel
 

Lars S

Aktiv medlem
Mexiko är ett stort land och de flesta platser du tipsats om ligger långt från Monterrey. Några på lite närmare håll:
- Real de Catorce, en gammal, länge övergiven gruvstad där många Hollywoodfilmer spelats in, ligger nära Matehuala
- Sierra Madre Oriental, bergskedjan söder om Monterrey har fantastiska landskap, tex längs vägen mellan San Luis Potosi och Cd. Valles, vägarna västerut från Cd. Victoria., mfl.
- La Huasteca, området söder om Cd Valles, är lite besökt, med starka indianska traditioner och intressant musik (huapango). Mycket fina småbyar. Sträcker sig in i Queretaro, San Luis Potosi, Veracruz och Hidalgo.
-Zacatacas är en pärla, en av Mexikos fianste städer.
-Lätt att komma till med buss är San Miguel de Allende, en pärla (där bor jag...). Många utlänningar, men mycket intressant.
Tyvärr det mesta rätt långt från Monterrey...
 

ryttar

Aktiv medlem
Hej Lars!

Hej där!
Tack så mycket för din högst värdefulla information. Bor du i Mexico nu? Om det är lätt att åka buss till Sn Miguel, pärlan, blir det säkerligen en tur dit! Jag kommer nog att flyga till mexico city ett par ggr. samt även mot min vistelses slut ta mig till acapulco. Drömmen är att åka till Belieze på hemvägen, sen tillbaka till Mexico och ta båt över till Cuba. Vidare båt från cuba till key west florida och bil mot New York. Dock har jag ännu inte hunnit forska på eventuella båtturer, om de existerar över huvudtaget.
Mvh Danne
 

Osquar

Aktiv medlem
Ställer mig lite tvekande till att det går officiella båtar mellan Cuba och USA...

När jag flög till Cuba, via ett byte i Canada, så fick inte flyget passera amerikanskt luftrum på vägen ner till Cuba!

När jänkarna ska flyga till Cuba, måste dom flyga via Canada. Går inga direktflyg.

Oscar
 

ryttar

Aktiv medlem
Hej Stefan!

Misstänker precis som du säger att de inte har speciellt bra kontakt mellan usa och cuba. Kanske får jag skippa Cuba. Belize -> Usa borde fungera. Flyg.
 

Jukkah

Aktiv medlem
Ska till Mexico för 2,5 veckor snart.Vet någon om fotoprylar är där i samma prisnivå som i USA, dvs. betydligt billigare än här i Sverige? Andra tips om landet skulle också vara trevliga, ska till Mexico City (jag har drömt flera år om att se La Carrera Panamericana -biltävling!!) och sedan förmodligen till Taxco men vår planeringen är ganska öppet...
 

Bolan

Medlem
I Mexico City finns det en hel del fotoprylar att finna. Gatorna i staden är uppdelade så att man har placerat en kategori affärer inom samma område. Så om man går runt i kring Zocalo. På gatorna som är döpta efter olika latinamerikanska länder typ Calle Peru etc, så finns där ett fotodistrikt. Tyvärr kan jag inte ge en mer exakt beskrivning nu. Lycka till och ha så kul i DF, en härlig stad. Men håll i plånbok och kamera bara, blev sjäv ficktjuvad på tunnelbanan.
Om ni inte vet var ni ska bo så måste jag rekomendera Hostal Moneda på Calle Moneda strax intil Zocalo, mycket bra och god frukost.
 

Lars S

Aktiv medlem
Priserna i Mexico ligger nog lite över de i USA. Det kan också vara svårt med utbudet, det är ibland inte så stort. Det gamla klassiska fotodistriktet ligger i centrum, de större affärerna på gatan Venustiano Carranza (bla Foto Lipkau på V. C. nr 13) eller i närheten. För yrkesfotografer är det Camera Num. 1 som gäller, de har flera filialer, den mest välsorterade på Miguel Angel de Quevedo 475 i Coyoacan (i södra delen av stan).De har också en affär på Articulo 123 nr. 9B som ligger i centrum (nära V. Carranza). En annan affär som kan vara intressant är Foto Regis på Calle Puebla, nära Insurgentes. Om du ska framkalla film så gå till proffslabbet Customcolor på José de Teresa nr 210 (södra delen av stan). Fotron på Juan Escutia nr 50B är också OK men mindre bra och dyrare.

När du är i Taxco-trakten så missa inte grottan Cacahuamilpa och det arkeologiska området Xochicalco. Vägen från Taxco mot Mexico City via Cacahuamilpa, Ixtapan de la Sal och Tenango de Arista (inte motorvägen däremellan, ta den andra, krokig dock...) är intressant. Från Tenango kan du ta en väldigt fin väg till Malinalco (fin by med pyramider) och vidare till Chalma (religiös fanatism, pilgrimsmål) och Mexico City.

Mvh Lars
 

Jukkah

Aktiv medlem
Tack för tips, alla - det blir nog jättefint! Underlättar ganska mycket att få vta var dom butikerna ligger, även om det är så mycket att se där att jag tror inte att besöka alla är prioritet. Funderade förresten redan tidigare besöka Cacahuamilpa och det är trevligt att höra att någon som har varit där gillade det...
 

Jukkah

Aktiv medlem
Jag är nu tillbaka och älskade landet - va fint! En stor besvikelsen dock, en orsak jag bestämde åka dit precis nu var att hade gjort en reportage om La Carrera Panamericana, min drömtävling sedan man började köra det igen, en finsk tidningen hade lovat köpa bilderna:
http://www.lacarrerapanamericana.com.mx/index2.htm
Jag var där jag var informerad dom ska vara men man hade ändrat vägen samma morgon = jag missade bilar och hade inte hyrbil heller, kunde inte åka efter dom. Var inte ensam, där var till exempel tävlingens officiella photographer och väntade bilar, han hade inte heller fått information...

Men annars - rekommenderat! Taxco är utmärkt (och gruvorna) och sedan jag gillade staden kallad Oaxaca, fina hantverk kan man köpa där relativt billigt. Men kameraprylarna är dyra i Mexico...
 
ANNONS