Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma 10-20 + Cokin filter?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozo

Ny medlem
Jag har ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM.

Jag skulle gärna vilja använda Cokin P Serie filter och hållare till detta objektiv. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Jag tror det kan bli problem med vinjettering p.g.a den extrema vidvinkeln.

Vad ska man isåfall ha istället?

Tacksam för svar!

Don Ricardo skrev:
Jag vill minnas att jag läst att en del använder cokin´s vidvinkelhållare (BPW 700), andra skär bort så man bara kan montera 1 filter åt gången.
Tänker själv inhandla cokin´s filtersystem innom en snar framtid.

Hittade en tråd om ämnet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=88189&highlight=cokin

Tack Rickard för ditt snabba svar :)
Jag ska hålla utkik efter vidvinkelhållaren då, men det är inte många ställen (som jag hittat) som för Cokin-filter och hållare. Köpte just adaptor ring och hållare (p) på FotoVideo till ett av mina andra objektiv men har inte hunnit prova så mycket ännu..men det är ju till vidvinkeln jag kommer använda det mest.. Dom hade inte så stort urval, men dom kan säkert plocka hem...

Själv har jag Canon 40D + Sigma 10-20mm + Cokin P-holder för vidvinkel och det funkar utmärkt utan problem vid 10mm läge.

Om du kör med vanlig P-holder så kan du få problem vid 10mm läge så får du fila bort en del för att det ska inte komma med i bilden.

Tack!

MSLink skrev:
Själv har jag Canon 40D + Sigma 10-20mm + Cokin P-holder för vidvinkel och det funkar utmärkt utan problem vid 10mm läge.

Om du kör med vanlig P-holder så kan du få problem vid 10mm läge så får du fila bort en del för att det ska inte komma med i bilden.

Tack Mikael!
Då vet jag 100% att det kommer funka med vidvinkelhållaren, då ska jag börja leta efter en sån. /Marie

ANNONS
Götaplatsens Foto