Annons

Sigma 17-70/2,8-4,5 för minolta/sony, varför så många till salu just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Jag har själv ett Sigma 17-70 som jag bara väntar på att få kallibrerat till min nya kamera A500 då jag varit nöjd med det till min gamla KM 5D.

Men på senare tid har jag sett väldigt många annonser med just det objektivet för just Sony/minolta till salu, frågan är varför?

Är det nån som vet om objektivet på nåt sätt skulle vara inkomatibelt med de nyare sony-husen? och att det skulle vara därför folk säljer sina objektiv för runt 2000kr?

Eftesom jag varit så nöjd med mitt 17-70 och nu sen i sommras med min A500 (fast hitils mest bara med kit-obejktivet) så har jag inte varit så aktiv med att ta reda på ny informaton om kameror och objektiv, så nu undrar jag ju om det är nån stor nackdel med att ha 17-70 till senaste Sony kamerorna?

Ananrs så kanske det bara är så att marknden förändras, gamla minolta användare som byter system kanske? Och nya Sony användare som inte alltid är medvetna om att sigma för minolta även passar sony så att marknden blir full och priset sänks?

Låter ju bra det. Jag gillar verkligen mit 17-70 också bara det att det behöver kalibreras just nu innan jag kan börja använda det.

Det är lite märkligt att så många verkar sälja ett sånt bra objektiv just nu.

Jag har själv ett Sigma 17-70 som jag bara väntar på att få kallibrerat till min nya kamera A500 då jag varit nöjd med det till min gamla KM 5D.
Hej, en newbie, OT-fråga... Vad innebär att man kallibrerar objektivet till en ny kamera? Är det någon som man bör överväga? (Ska för övrigt hämta en beställd A55 ikväll...)

Det fokuserar lite fel med min A500, och tydligen är det så att ska man vara säker på att få allt rätt så ska man lämna in på kameran och objektivet tillsammans.

När jag hadde sigmat till min KM 5D så lämnade jag in bara objektivet och visst blev det mycket bättre men inte perfekt. Kamerahuset var helelr alldrig kalibrerat.

Så nån dag tänker jag ta mig till Scandinavianphoto i stockholm och lämna in A500 med kitobjektiv + 55-200 så att jag vet att dom är ok, och sen ta med kameran och Sigmat till Tura i Kungsbacka nästa gång jag är i göteborg.

Edit: jag löste problemet med min gamla kamera genom att fysiskt skruva på AF-sensorn tills det blev rätt med sigmat, men antagligen blev det fel då med mina andra objektiv men det gjorde inget eftersom jag på den tiden i praktiken inte använde nåt annat objektiv än sigma 17-70.

ANNONS
Götaplatsens Foto