Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50 2,8 Canon 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej på er Har nyligen Beställt ett Sigma 18-50 2,8 ........Har länge gått och spanat på fetta optik men nu så..Jo och nu till min fråga ........Som säckert många vet så har sigma problem med sina otik Tyvärr men var gör man......Dom har problem med skärpa och fokus problem........När jag nu får mitt otik hur testar jag detta på bästa sätt? Man kan ju hoppas att man inte får ett sådat otik kanske tyr vem vet.......Har hört att man måste Kalibrera både otik och kamera? Vad gör man detta och vad kostar det? Påverkar det då mina andra optik eller?

Tacksam för svar/p

Hej Peter,
Först ett tips. Försök skriva din frågeställning som du skulle skriva ett brev på papper. Jag menar då med radbrytningar istället för ett antal punkter i löpande text. Läs sedan igenom det du skrivit och fundera på om det är lättläst, förståligt och rättstavat. Det sparar tid hos oss läsare och gör att du troligtvis får fler bra svar. Jag stavar själv inte prefekt men jag känner mina svagheter och försöker lite extra för att göra mig förstådd.

Nu till din fråga.
Objektivet testas enligt följande hos sigmas servicepartner och du kan göra samma test hemma.
Testet avgör om din autofocus är rätt inställd. Det är ofta detta sigma har haft problem med.

Jag har själv ett sigma 17-70 som bakfocuserade väldigt mycke. Jag hade möjligheten att vara med när mitt objektiv testades och justerades och kan därför berätta hur det fungerar.

Först behöver du ett motiv att fotografera. En dagstidning fungerar bra som underlag för tydligt resultat. Lägg tidningen på ett bord och lägg ett måttband/tumstock eller liknande på tidningen vertikalt ifrån kamerans håll. I mitten på tidningen och måttbandet behöver du något att fokusera på. Det kan vara en liten kvadratisk ask eller liknande med bra mönster. Du kan t.ex. sätta fast en bit papper och rita ett svart tushkryss på pappret för att få bra kontrast.

Ställ kameran på stativ på avståndet 40 gånger brännvidden och låt autofocusen fokusera på asken som sticker upp. Använd en focuspunkt i mitten. Du tar altså först ett par bilder på 40x18mm:s(72cm) avstånd. och sedan på 40x50mm:s(2m) avstånd. Detta med lägsta blandaren i ditt fall 2.8.

När du tittar på bilden i 100% i datorn kommer du se ett område där det är skärpa och resten är oskärpa. Om din autofocus är rätt inställd så bör du ha ca 1/3 av skärpeområdet framför din focuspunkt och 2/3 av skärpeområdet bakom din focuspunkt. Får du inte detta resultat utan skärpeplanet ligger för långt bak eller för långt fram kontakta ditt försäljningsställe för byte eller justering.

En serviceverkstad som mäter upp ditt focusfel kan sedan med mjukvara ändra autofocusen i ditt objektiv. Det är altså vanligtvis inget fysiskt fel på objektivet.

Lycka till!

Hej på er Har nyligen Beställt ett Sigma 18-50 2,8 ........Har länge gått och spanat på fetta optik men nu så..Jo och nu till min fråga ........Som säckert många vet så har sigma problem med sina otik Tyvärr men var gör man......Dom har problem med skärpa och fokus problem........När jag nu får mitt otik hur testar jag detta på bästa sätt? Man kan ju hoppas att man inte får ett sådat otik kanske tyr vem vet.......Har hört att man måste Kalibrera både otik och kamera? Vad gör man detta och vad kostar det? Påverkar det då mina andra optik eller?

Tacksam för svar/p

Hej
Jag kollade mitt objektiv genom att använda autofokusen, som ju skall stämma och ge rätt fokus/skärpa. Sedan så använde jag mig av Live-view och manuell skärpeinställning, samma motiv och avstånd. Vid koll i datorn sedan så framgick det att skärpan var olika och att det var bara den där jag använt Live-view som var rätt.
Björn

ANNONS
Götaplatsens Foto