Annons

Sigma 18-50/3,5-5,6 DC eller Canons kitzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag har hört så är Canons glugg att föredra. Jag har tagit många bra bilder med denna bespottade gluggen. Den ger hyfsade bilder med bländare 6 och mindre. Bildkvaliteten duger gott åt en nybörjare, innan man vet vilka brännvidder man ska satsa på.

Hej

Vore jag dig så bit i det sura äpplet o se det som en hälsokur, gå för ett ljusstarkare!

Sigmas Sigma EX 18-50/2,8 DC, kostar ca 4´500 på wwww.cyberphoto.se gör dig inte besviken

Den e klart bra o du kommer att ha mer nytta av den om du fotar inne osv.

Roine

Chromatic Aberrations= färgskuggor i kontrastrika partier.
Oftast ett problem på vidvinkelobjektiv, i det här fallet värst på 18mm.

bra
då e vi på banan
Jag anser dock att gluggen e ruggit bra för priset

men kitobjketivet håller för web, se www.roine.nu valet Barcelona. De flesta där är med antingen kitobjektivet eller Canon Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM som e helt ok, De bilderna e med en 300D.

Roine

Hej Roine, mitt inlägg om att Sigmat var skarpare men genererade mer CA syftade på trådskaparens alternativ.
Sigma 18-50 2,8 EX DC är givetvis ett väldigt mycket bättre objektiv än dessa dock lider även detta av för mycket CA.
Kitgluggen är i mitt tycke usel, i den prisklassen är det väl bara Canon 50 1,8 II som är riktigt bra om än plastigt.

Ok, så om jag har en ytterst begränsad budget menar ni att det trots allt är bättre att skippa kitgluggen till förmån för Sigmaobjektivet jag frågade om. Får fundera vidare, det är inte dags att handla riktigt än.

Ett annat relativt billigt objektiv som också har dykt upp som alternativ är Tokina AF-193 19-35mm f/3.5-4.5

Flera synpunkter?
//Anders

har du ont om pengar men brinner för foto, gå för sigman vi skrev om, du har då rimlig handlingsfrihet, dvs vänta hellre ett par månader spara än må illa efteråt, för beg markanden för plastbitar e inte stor.

Jag gjorde den missen då jag började, o det e inte kul o ha lite gråa o skakiga bilder jämt

roine

WFS) (Graylingman skrev:
Ok, så om jag har en ytterst begränsad budget menar ni att det trots allt är bättre att skippa kitgluggen till förmån för Sigmaobjektivet jag frågade om. Får fundera vidare, det är inte dags att handla riktigt än.

Ett annat relativt billigt objektiv som också har dykt upp som alternativ är Tokina AF-193 19-35mm f/3.5-4.5

Flera synpunkter?
//Anders
Kolla även in Cosina 19-35/3.5-4.5 som fått mycket fin kritik i tidningen foto samt av de som recenserat det här på FS.. Billigt är det också!

//Larsa

EDIT: Nu blir jag fundersam på om detta Cosina är samma objektiv som den Tokina du funderar över, om så är fallet så är ju Tokinan billigare? Nån kanske vet?

Jag vet att Cosinan finns med Sigmas namn på...

Senast ändrad:
Kitgluggen duger gott åt en nybörjare med begränsade resurser. Bra att börja med så man vet vilka brännvidder man ska satsa på. Man kan köpa ett beg för 500:-
Ett Sigma för 4500 blir man jävligt besviken på när det felfokuserar och måste ha iväglämnat veckovis på justering.
Sedan bara skyller Canon och Sigma på varandra.
Men när man väl får ordning på det har man en bra glugg.

Jo, men nu var det ju inte 4000kr-objektivet jag undrade över utan Sigmas 1000kr-objektiv i jämförelse med Canons kitobjektiv. Och det verkar som om Sigman kanske ändå skulle vara något bättre än Canonobjektivet.
//A

Jag påstår att det ganska mycket kvittar. Du kommer ändå att ersätta det med något annat framöver och båda gluggarna går att ta bilder med. Jag hade valt Canons kitglugg framför sniksigman då det blivit lättare att sälja ett komplett kit beggat framöver.
CA dyker upp mellan varven speciellt på stora bländaröppningar. De objektiv jag har som ger mest av det är EF 85 1,8 och då på vidöppen bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto