Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 24-70/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Behöver en ljusstark optik till min Eos 30 och undrar vad folk kan tycka om en sånhär optik. Önskan vore ju att ha Canons egna 2.8 men priset är ju så snor dyrt även begagnat.
Kan Sigman vara nått att sattsa på även om man vill ha bra bildkvalite?
Är sigmas 28-70 mycke sämre?

om man tar Sigma mot tamron då? Nån som har ett bra tips att ge då vilken man ska köpa. Priset skiljer dom ju inte så mycke på. Nån kanske som testat båda eller ändå har rå koll?

Tack för övrigt för alla som ytrat sig redan

Re: Tamrom

Jonas_Andersson skrev:
Tamron släppte för ett tag sedan ett 28-75, 2,8 som fått Toppklass i senaste Foto. Priset ca 5000:-

Jonas

Jag skulle helt klart välja Tamron objektivet som skall vara skarpare än Canon EF 28-70/2,8L i alla fall om man får tro vad pressen säger, tamron objektivet har också endast 67 mm filtergänga något som kan vara väl så viktigt när man skall köpa filter till objektivet, närgräns på 33 cm är ju inte heller fy skam.
Men valet står ju upp till dig :)

/ Jerker

Är sigmas 28-70 mycke sämre?

Jag har själv en sådan glugg, dock till en Pentax. Den har levererat otroligt bra bilder. Det finns dock en nackdel: stort (både i längd och diameter). Så ska du ha det på resande fot är det inget vidare bra alternativ, men om det får plats i fotoväskan är det ett riktigt bra köp.

Jag har inte testat varken Tamrons eller Tokinas liknande gluggar.

jag är klart nöjd m köpet av mitt 24-70 sigma
den är en kraftig bit som väl matchar min eos1n balansmässigt. Skärpan är också mycket bra.
den enda nackdelen som jag kan se med den är förutom filterdiametern så kan den nästan se för stor ut om man fotar människor. folk blir nästan lite rädda för den. ;)
den som inte gillar vikten är antingen pensionär eller klenis ;)

btw autofokusen låter ganska mycket

Jag fick idag mina första bilder med Tamrons 28-75 och Kodak Portra 160VC och blev närmast lyrisk över resultatet. En sådan detaljrikedom och skärpa har jag inte fått ens med Canons 28-70/2,8 med samma film och samma typ av bilder.

Jag har tidigare haft Sigmas 24-70/2,8 EX och var mycket nöjd med den men har nu fått ett nytt favoritobjektiv. Fördelen mot Sigmas är närgränsen och 67mm fattning = billigare pol. filter :)

Jag skall hämta 4 rullar till som är tagna med detta objektiv om någon vecka. Är det samma resultat även där så är detta ett av de mest - om inte det mest prisvärda objektiv som finns för småbild, enligt mig.

För de pengarna - 4100:- så är det ett toppenköp.
Återkommer med recension om någon månad. Jag skulle inte vara så objektiv(!) just nu och efter bara 3 rullar.

Stegge skrev:

För de pengarna - 4100:- så är det ett toppenköp.
Återkommer med recension om någon månad. Jag skulle inte vara så objektiv(!) just nu och efter bara 3 rullar.

Är riktigt sugen på att beställa ett 28-75. Kan du eller någon annan göra en snabb recension av kvalitén, både mekaniskt och optiskt vore jag väldigt tacksam. Det man har läst om gluggen låter riktigt lockande, men man vill ju gärna veta hur den står sig efter några månaders användning, glapp m.m.

Mvh
David

Sigma 28-70

Hej !

Har använt Sigma 28-70/2,8 i 1 1/2 år och är väldigt nöjd. Rekommendationen när det köptes var att den var lite bättre än 24-70/2.8.

Tamron 28-75 har kommit på senare dagar. Säkert intressant. Är jättenöjd med deras Macro 90/2.8.

Sigman är stor, 77mm. Men det har det hitills varit värt. Även om ett fast normalobjektiv nu står på önskelistan för att få en lätt kamera att ha som alernativ.

Mvh Olof

Sigmas 24-70 och Tamrons 28-75 har extern zoom.

Därför valde jag Tokinas 28-80. Alla tre är ungefär lika skarpa, och även om det vore nice med 24mm istället för 28mm så tänker jag bara på den interna zoomen och då blir jag glad.

Problems

Måste säga att jag har haft väldiga problem med mitt Sigma 28 - 70, 2.8. Bådde fattningen fram och back har pajat efter bara nått år. Kan ju beror på att jag haft extra otur. Hur som helst fick jag betala runt 1400 spänn extra för att fixa till det och det kan ju kännas surt. Tror inte sånt händer när man köper ett Canon objektiv och om det verkligen skulle hända så kan jag tänka mig att de fixar det gratis.
Angående diameter stämmer det i för sig att filtrena är billigare vid mindre diameter men då får man ju inte glömma att man måste köpa extra filter till varje objektiv. Jag utgår nu ifrån att man eventuellt äger vidvinkel och teleobjektviv som för det mästa har en diameter på 77mm och då är det ju bra att ha en uppsättning filter till alla objektiv.

/David

EdwardH skrev:
Sigmas 24-70 och Tamrons 28-75 har extern zoom.

Därför valde jag Tokinas 28-80. Alla tre är ungefär lika skarpa, och även om det vore nice med 24mm istället för 28mm så tänker jag bara på den interna zoomen och då blir jag glad.

Sigma 28-70/2.8 roterar internt, fr o m fjolårets modell.

Hej

När du zoomar åker optiken ut på Tamronen.. något som sker på de flesta gluggar.. fokuseringen är däremot intern liksom icke-roterande frontelement.. dessa egenskaper är viktigare anser jag, särskilt det sistnämnda (vid användning av filter).

Jag blev positivt överraskad av kvalitetsupplevelsen av Tamron 28-75/2.8, fin mekaniskt, rel tyst af, snabb och positiv i känsaln vid fokusering o zoomning. Det finns ett litet lås som låser optiken för att själv zooma ut vid transport.. bra - men Tamron borde kunna lösa detta på annat sätt.

Optiken har leverat resultat med myket hög klass.. både tillsammans med min D100 och F100 med dia.

Optiken kan reservationslöst rekommenderas.

Mvh
Johan

Jag läste nånstans att Tamron är på G att göra ett vidvinkelobjektiv i samma klass som 28-75/2.8an, fast med sämre ljusstyrka, nån som har hört nåt?

ANNONS
Götaplatsens Foto