Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma 400 mm APO

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa ett begagnat Sigma 400mm APO. Tänker använda det till att fota vindsurfing och ev fåglar. Priset är 4.500 kr, är det rimligt? Hur länge har dessa objektiv funnits på marknaden?
Tacksam för svar./Annika.N

Annika.N skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa ett begagnat Sigma 400mm APO. Tänker använda det till att fota vindsurfing och ev fåglar. Priset är 4.500 kr, är det rimligt? Hur länge har dessa objektiv funnits på marknaden?
Tacksam för svar./Annika.N
För fågelfoto så kan det vara bra att gluggen är snabb och om det är en gammal Sigmamodell så betvivlar jag att den är snabb. Jag snackar om snabbheten i af i första hand. Gluggen verkar ha några år på nacken eftersom den inte säljs ny längre.

Först och främst skall jag använda den till surfingen. Har du något annat att rekomendera i samma prisklass som är bättre?/Annika.N

Annika.N skrev:
Först och främst skall jag använda den till surfingen. Har du något annat att rekomendera i samma prisklass som är bättre?/Annika.N
Tyvärr inte. Just 400 mm är ingen brännvidd som det vimlar av och dessutom är de bra varianterna väldigt dyra. Jag såg att du hade ett Sigma 70-300, Tänkte annars föreslå Nikons 70-300 med VR. Ett dyrt alternativ vore Sigmas 100-300 4,0 ihop med deras 1,5X konverter, blir ett maximalt utsnitt på 675 mm. Om du skulle hitta gluggen begagnad så hamnar du i runda slängar kring 8500 för objektiv och konverter.
Lycka till.

Tack för tipset. Men det blir för mycket pengar. Det är kanske inget objektiv som jag kommer att använda jätte mycket. Jag har ju mitt 70-300 också.

4500 kr är inte rimligt. Jag har den senaste modellen av detta objektiv och betalade 1500 kr. Har sett flera exemplar gå för mellan 1500 och 2500 kr. 2000 kr tycker jag är ett lämpligt riktmärke. Det var dyrt när det var nytt (ca 9000 kr vill jag minnas), men det är så prisbilden ser ut idag.

Det är ett mycket bra objektiv. Skarpt och fint, hästlängder bättre än de flesta 70-300-varianter. Men behöver man snabb autofokus är det väl kanske inte förstahandsvalet.

Sigma 400/5,6 har funnits i olika skepnader i bergis 25 år. Men de olika generationerna verkar ha lite varierande prestanda. Bäst rykte har nog den senaste varianten som heter APO Tele Macro.

Var har du sett dessa priser?
Objektivet som jag ev. skall köpa säljs på Scandinavian photo med 3 månaders garanti och öppet köp. Det känns ju bra om man blir besviken.

Hej Jim!
Objektivet som jag ev. skall köpa säljs på Scandinavian photo med 3 månaders garanti och öppet köp. Det känns ju bra om man blir besviken.

Annika.N skrev:
Hej Jim!
Här på fotosidan, bland radannonserna. Man får bevaka, hålla koll och vara snabb när grejerna dyker upp.

Visst är garanti kul, men för trippla priset... Du skall i alla fall inte räkna med att få mer än 2000 kr om du vill sälja det senare, mindre om du byter in det i butik.

Annika.N skrev:
Hej Jim!

Sålde mitt Sigma 400/5.6 APO för en vecka sedan för 1300:- och det var ungefär det jag betalade för det inkl moms frakt och tull från BHPhoto i USA. 4500 är INTE ett ok pris ens med 3 mån garanti.

// Maxe

Förresten, nu kom jag på att Tokina har en 80-400 som visserligen fått lite varierande omdömen, men om jag inte minns fel så skall den sista varianten vara lite bättre än de tidigare. Tror att den kommit i tre utgåvor. Kolla användarrecensionerna här på Fotosidan. Den är nog inte supersnabb i af men troligen ok för vindsurfingbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto