Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 50-150/2.8 hört något?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, men jag hoppas det är bra! Det är klart intressant med sin relativt låga vikt och storlek. För ett par veckor sedan googlade jag fram ett amatör-test från en engelsk foto-site. Det såg okej ut, likvärdig skärpa med Canon 70-200/4 på bl. 4, märkbart mjukare på 2.8 dock. Hoppas snart få se ett riktigt test.

För ett par veckor sedan googlade jag fram ett amatör-test från en engelsk foto-site.

Har du möjligen kvar länken till testen?

Ok, då börjar denna lins komma ut nu. Kul för jag är lite sugen på att skaffa den själv. Men i länken ovan pratas det rätt mkt om frontfokus problem i svagt ljus. Som det i o f s kan vara på rätt många "pirat" objektiv.

Har ett Sigma 30mm/f1.4 på min 350D som är en favorit o jag upplever lite av det problemet med den också ibland. En 50-150mm skulle vara ett lämpligt komplement.

Men hur är det med Simga objektiv? Måste man lämna in både kamera o objektiv för kalibrering eller räcker det att man bara lämnar in objektivet o talar om vilken kameramodell man använder?

Ca. tre veckor kvar.

Mitt Bigma 50-500 reparerades och justerades utan kamerahus hos Tura Scandinavia.

Tveksamt om Sigmas gluggar har större problem med fokus än Canons.

Senast ändrad:
Är det förresten något som är sämre med t ex Sigma objektiv än original? T ex att autofokusen kanske är något långsammare eller att externa Canon blixtar funkar sämre ihop m ett Sigma? Rent allmänt alltså.

Grimmer skrev:
Det ska bli kul om/när den kommer till Minolta/Sony. Då skulle mitt 70-210F4 få en ny ägare. :O)
Enligt någon länk som postades på DPReview verkar Sigma under Photokina ha meddelat att gluggen kommer med Sonyfattning. Tycker den är klart lockande. Samtidigt tyder ju Sonys objektivsortiment på att bolaget kommer släppa en fullformatare...

Jag kommer knappast ha råd med en fullformatare med allt vad det innebär så därför är denna gluggen mycket välkommen.
Skönt att höra att rätt fattning kommer. Nu kan jag sova lugnt!

På dpreview snurrar 2 trådar där användare både från Nikon och Canon-lägren uttalar sig.
Kontentan verkar vara att optiken i sig är bra men att autofokusen inte håller måttet.
Visserligen är det ännu rätt få som uttalat sig, men det är lite oroväckande att *ingen* ännu tycker jag ha acceptabel tillförlitlighet i autofokus.
En besökare fnös åt syntetiska fokus-tester och var till en början nöjd med prestanda i praktiska tillämpningar. Tyvärr verkade missnöjet snabbt komma krypande även där.

Man får hoppas att det är barnsjukdomar, jag tycker att produkten som sådan verkar enormt intressant.
Lätt, kompakt, snabb, (förhoppningsvis) skarp. Tänkbar både som porträttzoom och som acceptabel 70-200 el. 100-300 med TC.

Det verkar väl främst vara Canonfolk som har problem?

Ska bli intressant att se huruvida gluggen blir en av de första linserna som Sigma släpper med HSM för Sonyfattning eller om de kommer använda kamerahusets motor (vilket dock borde ge en enklare design).

JanOlofHärnström skrev:
Tveksamt om Sigmas gluggar har större problem med fokus än Canons.
Nja, så tveksamt är det väl inte? Ingen rök utan eld. Det finns ju massor av inlägg från folk som kört med Sigma optik till Canon som har haft problem. Gäller både med gamla Sigmaobjektiv där man får "Error" (tex mitt Sigma 24/2.8) och fokusproblem.

Själv har jag provat tre stycken Sigma 30/1.4 till min EOS 20D och inte fått det att fungera med fokusen. (Objektiven fokusen ungefär på halva sträckan till motivet).

matnyttige skrev:
Nja, så tveksamt är det väl inte? Ingen rök utan eld. Det finns ju massor av inlägg från folk som kört med Sigma optik till Canon som har haft problem. Gäller både med gamla Sigmaobjektiv där man får "Error" (tex mitt Sigma 24/2.8) och fokusproblem.

Själv har jag provat tre stycken Sigma 30/1.4 till min EOS 20D och inte fått det att fungera med fokusen. (Objektiven fokusen ungefär på halva sträckan till motivet).

Äldre Sigmaobjektiv passar inte på Canons digitala kameror. Vissa av dem går att chippa om.

Jag tycker definitivt inte att forumtrådar är någon lämplig referens till hur många Sigma respektive Canongluggar som har problem med fokus.

Det finns ganska många inlägg om Canonobjektiv som felfokuserar och behöver justeras på verkstad. Detta trots att Canon faktiskt utlovar att alla EF-objektiv ska fungera på DSLR.

Själv har jag aldrig haft några fokusproblem med varken Sigma eller Canonobjektiv. Ändå har jag ägt och bytt en hel del gluggar.
Mitt Sigma 1,4/30mm fungerar perfekt på min 20D. Det är mycket skarptecknande.

JanOlofHärnström skrev:
Äldre Sigmaobjektiv passar inte på Canons digitala kameror. Vissa av dem går att chippa om.
-Det visar ju att kompabiliteten inte är den bästa från början.

JanOlofHärnström skrev:

Jag tycker definitivt inte att forumtrådar är någon lämplig referens till hur många Sigma respektive Canongluggar som har problem med fokus.

Det finns ganska många inlägg om Canonobjektiv som felfokuserar och behöver justeras på verkstad. Detta trots att Canon faktiskt utlovar att alla EF-objektiv ska fungera på DSLR.

Själv har jag aldrig haft några fokusproblem med varken Sigma eller Canonobjektiv. Ändå har jag ägt och bytt en hel del gluggar.
Mitt Sigma 1,4/30mm fungerar perfekt på min 20D. Det är mycket skarptecknande.
Det var ganska vanligt för några år sedan (då de stora massorna köpte den då relativt billiga EOS 10D) att många trodde att kameran felfokuserade pga att normalinställningen av skärpan var väldigt svag/liten. (Bilderna behövdes skärpas upp i efterhand).

Men läser man forumstrådar i dag nu så är det ju en bråkdel av trådarna som gäller fokusfel på Canonobjektiv jämfört med Sigmas objektiv.
Kolla trådarna på tex
www.dpreview.com så ser man hur många som klagar på fokuseringen med Sigmas objektiv.

Det är väl en bättre mätevärdare vad tusentals objektivägare skriver än ens egen erfarenhet av ett fåtal objektiv?

Tackar jag också för!

Har en köpare på mitt Sigma 150mm/2.8 macro som jag förmodligen säljer nu till förmån för detta nätta och snabba tele porträtt objektiv.

Eller fasen också, macrot är så jäkla bra så jag vill knappt sälja det egentligen. Men mer smidigt m en zoom än en fast 150mm när jag redan har ett 60mm macro också.

ANNONS
Götaplatsens Foto