Annons

Sigma 500/4.5 (Till Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolz

Avslutat medlemskap
Hej!

Vill bara ha lite svar på hur ni som har/haft uppfattar detta objektiv. Är skillnaden så pass stor jämfört med Canons 500/4 förutom IS-funktionen som berättigar de ca. 25.000:- det kostar mer?

Gärna också lite bilder tagna med ett sådant (Sigmat). Tack på förhand!

//Ronney

Jag har aldrig hanterat Sigmat, bara så att det är sagt först.

När jag funderade över mitt val för x antal år sedan så var det frågan om 400, 500 eller 600 med IS.. Valet var svårt och det blev 500 IS, ngt jag aldrig ångrat en sekund.

Sigmat du nämner skall visst ha mycket fina optiska egenskaper, som är nära canons i skärpa. Vad gäller färger så vet jag inte men generellt så anser jag Canons "L" vara bättre vad gäller just den aspekten.

Jag fotar en hel del handhållet med 500,at. Många menar att det inte går bra.. jag menar att det är en fråga om att öva och välja rätt tilfälle att fota handhållet..

Detta var alltså ngt som var viktigt för mig i valet mellan canonobjektiven. 400,at och 600,at är också helt klart möjliga att handhålla men inte lika frekvent och i lika långa perioder som 500,at..
Alla Canons stativfästen är relativt fina vad gäller förutsättningarna för att handhålla. Nikon och Sigma är ruskigt långt efter där, anser jag.

Sigmas 500 4,5 EX HSM har ett stativfäste som är omöjligt att hålla i handflatan med fingertopparna fria för fokuseringen.. Bara denna aspekt hade gjort Sigmaobjektivet 100% oaktuellt för mig.
Men för den som vet med sig att han aldrig kommer att använda objektivet för hand så fungerar det säkert mer än ok vad gäller den generella potentialen.

Jag tror att många som köper Sigma supertelen ofta kommer att tänka tanken, "vad om jag nu hade ett Canon".. Sigmat är för mig ett substitut för det verkliga verktyget som Canons variant är.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Tack Niclas för ditt snabba svar (c:

Men att Canon 500 är det ultimata är jag redan på det klara med men är inte lika övertygad om att prisskillnaden är berättigad. Därför så är jag nyfiken på att höra vad de har att säga som nyttjar Sigmat.

Hoppas på att någon här på FS anammar min vädjan.

//Ronney

Niclasfoto skrev:
Jag har aldrig hanterat Sigmat.. Vad gäller färger så vet jag inte men generellt så anser jag Canons "L" vara bättre..

Bara lite nyfiken Niclas - vad grundar du dina 'generella åsikter' på om du aldrig ens rört Sigmat?

/Per

Jag har i alla fall inga problem att "fingertopsfokusera" mitt Sigma 120-300/2,8 som jag har det stora fästet på (som är standard till 500/4,5)

Min invändning mot Sigma är att objektiven är bräckligare än Canons. Jag knäckte min glugg tidigt. Men är man rädd om prylarna och plåtar från gömle är det ju inga problem.

Canon har dessutom snabb proffsservice som kan vara lönande för den som annars måste hyra optik för att tjäna sina pengar.

Sigma har en snabb autofokusering och bra manuell. Optiskt är de ofta riktigt bra, men saknar Canon "överskärpa" som är bra att ha tillsammans med konvertrar. Canon konvertrar fungerar utmärkt på, men helst 1,4x om man inte vill blända ned för att kompensera skärpeförlust.

DU bör testa ett supertele med IS. Funktionen är bra till det mesta, panorering, handhållet, vanlig stativfokusering. Det ger helt enkelt bättre skärpa i nästan alla lägen, samt snyggare panorering.

Per skrev:
Bara lite nyfiken Niclas - vad grundar du dina 'generella åsikter' på om du aldrig ens rört Sigmat?

/Per

Jag tror att han menade, så förstod jag det som iaf, att bland de gluggar han testat båda märkena på, är Canon överlägsen. Och att han därför misstänkte att så är det även i fallet med 500 mm objektivet.

Per skrev:

/Per

Asikter behover inte nodvandigtvis vara grundade i-av direkt-praktisk erfarenhet.

Bara att se pa Sigmat sa tycker jag mig kunna dra slutsatsen att stativfastet inte alls erbjuder till lika rorelsehindrad funktion som tex Canons.

Magnus, menar Du att det stastivfastet INte ar ivagen mer an det pa canonzoomen nar det ar vant den vagen?

MVH Niclas,

Stativfästet går ju alltid att rotera, så att det inte påverkar det när man handhåller. Men jag skulle ändå inte rekommendera att handhålla ett 500mm utan IS. Betänk att på en 1D t.ex. så måste du utan IS ha minst 1/640 sekund.. Hur ofta har man det på f/4.5 i skogen?

Jag funderade över Sigman när jag valde, mycket pga priset. Men jag kände ändå att Canon erbjöd mer bang for the buck. EF 500/4L IS är verkligen en underbar glugg. IS är riktigt bra på dessa långa telen. Utan att ha testat Sigmas 500/4.5 kan jag nog ändå med säkerhet säga att autofokusen inte är lika snabb som Canons, eftersom EF 500/4L IS tillhör den grupp av gluggar som har den snabbaste autofokusen i Canon-systemet (alla märken, förmodligen?)

Jag skrev visst fel om fästet för 120-300/2,8 och 500/4,5. De är inte samma.

Om fingrarna räcker till så är det ju underbart att ha ett rejält stativfäste i handflatan så att inte tyngden hamnar på fingrarna när man fokuserar. Men jag skulle nog minst ha ett enben till en sådan glugg. Det blir större precision i komponeringen då.

Rolz skrev:
Hej!

Vill bara ha lite svar på hur ni som har/haft uppfattar detta objektiv. Är skillnaden så pass stor jämfört med Canons 500/4 förutom IS-funktionen som berättigar de ca. 25.000:- det kostar mer?

Gärna också lite bilder tagna med ett sådant (Sigmat). Tack på förhand!

//Ronney

Ska du sätta en Crop-kamera på det lr Fullsensor?
Är ju inte läge att handhålla ett 500 utan is särskilt ofta lr länge.
Man kan dock använda stativfoten som stöd även i 45-90vinkel om man inte har långa fingrar nog =)

Jag har haft ett Sigma 500/4,5.Kanske tom gjort en Rec. på det. Fågelbilder finns på min sida.

Varför jag sålde mitt är just att det håller inte hela vägen om du siktar på stjärnorna =)
Optiken är en 4 av 5...det är ok men det finns bättre helt enkelt.

AF var bra på en F5..Skärpan bra vid 5,6..men det går knappast köra med 1,4x och få resultat i toppklass. Tror det var denna optik jag hade som INTE levererar bra skärpa vid närgräns området.

Motljus skyddet är lite litet om man fotar i/nära vattenlinjen. Klockrent att gå och bära på, stativfoten är kanon.

Senast ändrad:
Canons 500 4,5L USM ar ett otroligt finfint objektiv. Det ar kannbart lattare an den nyare IS,modellen. Den gar nog finfint att handhalla med tider som 1-250sek. Canons 500 4,5L USM ar vel ocksa beraknat att fungera ergonomiskt bra handhallet.

Jag pratade nyss med en amerikansk man (har ombord pa den norska Hurtigruten) som har ett Nikkor 600 f4 hemma i staterna (bor vid Yellowstone natianl park). Han forundrades over att jag anvander mitt 500,a handhallet. Han har inte ens testat sitt handhallet.
Jag menar helt klart att det ar mojligt att handhalla ett 600 4, aven om det inte ar alltid eller lika ofta som ett 500 4.

Sigma 500 4,5 (aven med bakvant stativfaste) ser inte riktigt bekvamt ut. Att kopa ett 500,a som inte gar finfint att handhalla ar att kopa grisen i sacken enligt mig.

Sedan sa finns det sakerligen ocksa fotografer som ager ett 500 4 som inte ens skulle komma pa tanken att anvanda det handhallet. Upp till var och en men visst ar det manga lagen dar stativet bara ar ivagen for effektiviteten.

MVH Niclas,

Bifogar bild tagen med Sigma 500/4,5 + Soligor 1,4x telekonverter (tejpad för att få AF). Full bländaröppning, 6,3 alltså.

Bilagor

• img_0508_400.jpg
    img_0508_400.jpg
    46.5 KB · Visningar: 975
100% utsnitt ur samma bild. Kan Canon 500/4 IS + 1,4x extender ge ett skarpare resultat? Och är det värt pengarna? :)

Bilagor

• img_0508_utsnitt.jpg
    img_0508_utsnitt.jpg
    57.9 KB · Visningar: 984
Såg inte så plåkigt ut.

Sigmas 500 4,5 EX är ett lätt objektiv (sett till typen). Det samma gäller deras 300 2,8 EX.

Många har ställt sig frågan om objektiven verkligen mäter upp till de uppgivna 500mm...

Jag vet inte vad Canons 500 IS ligger på för "äkta mm" men jag räknar med att det är åf mm ifrån 500. Sigmat kanske på 460mm?...

MVH Niclas,

Det vore kul att jämföra. Å andra sidan... Om man beskär "min" bild med ett par hundra pixlar i bredd får man väl runt 500 mm om optiken egentligen bara ger 460mm. Nån pixel-peeper får gärna räkna ut det exakt...

Canons 600mm är enligt photodo 584mm, vilket inte säger nånting egentligen om hur 500:at är.
400/2.8 IS är uppmätt till 393mm. Så gissningsvis ligger EF 500/4L IS på 490mm ungefär.

Sigmas 50-500 (som inte heller är relevant) är uppmätt till 460mm, men så är det ju en zoom.
Sigmat är säkert bra, skillnaderna är minimala, men jag uppskattar verkligen IS-funktionen i mitt 500/4L.

Hoppas det är ok att skjuter in en liten fråga som ligger lite utanför...

Är det någon som vet hur Sigmas EX 800/5,6 HSM DG är då? Och hur det står sig mot Canons 500mm med 1,4 telekonverer (förutom att det inte har IS då alltså...)?

MVH
Magnus

Angående EX 800/5.6

Ska man bara se på det rent teoretiskt så är Canons mätbart skarpare och mer kontrastrikt. Möjligen synbart på stora förstoringar. Sigmat ger aningen naturligare (bättre?)bakgrundsoskärpa.

Men med tanke på priset för Sigman så hade jag valt 500/4L IS 10 av 10 gånger..

Eller varför inte Sigmas 300-800 istället för den fasta 800:an... När man ändå ska ut med pengarna alltså.

ANNONS
Götaplatsens Foto