Annons

Sigma 530 super

Produkter
(logga in för att koppla)

sprellelina

Aktiv medlem
Jag har en Sigma och har nu köpt en sändare (med mottagare som ska kopplas till blixten) så jag kan utlösa blixten trådlöst men var tusan stoppar jag in jack'en? Blir rädd för att det inte går. Ni med Canonblixt, har ni ett sånt uttag?

Tja det där är ju ett lite speciellt kapitel. Vad jag vet är det bara Canon580EXII och några Nikonblixtar som har jack. Mycket brukar dock gå att lösa ändå. Men det beror lite på vad det är för sändare som du köpt. Blixten kan styras dels med IR sändare (utan speciell mottagare) och med radiosändare, med tillhörande mottagare. Det varierar mellan tillverkarna vad de skickar med för kablar. Med blixtar utan jack, kan man sätta på en sk sockerbit under blixtan som har x-sync uttag. Problemet är häratt man vad jag vet oftast får skarva 2 sladdar från mottageren, eftersom det inte finns någon färdig att köpa.

Tja det där är ju ett lite speciellt kapitel. Vad jag vet är det bara Canon580EXII och några Nikonblixtar som har jack. Mycket brukar dock gå att lösa ändå. Men det beror lite på vad det är för sändare som du köpt. Blixten kan styras dels med IR sändare (utan speciell mottagare) och med radiosändare, med tillhörande mottagare. Det varierar mellan tillverkarna vad de skickar med för kablar. Med blixtar utan jack, kan man sätta på en sk sockerbit under blixtan som har x-sync uttag. Problemet är häratt man vad jag vet oftast får skarva 2 sladdar från mottageren, eftersom det inte finns någon färdig att köpa.

Hm vet inte om jag förstod helt men tack för att du svarade.
Jag har köpt en ganska billig variant på sändare Guang Bao men dom rekommenderade den i butiken.Jag är ganska klar för att göra vad som helst för att få dette till att fungera. Vad är x-sync uttag på sockerbiten?. (jag är inte så skarp på teknologi så det är sagt;-)

Egentligen skulle jag rekommendera en IR-sändare för de flesta tillämpningar. Kostar bara från ca 200kr och fungerar sålänge det inte är utomhus i starkt ljus eller innomhus om blixtarna som skall styras står alldeles för långt ifrån eller eller skymda t ex i ett annat rum. I dessa fall fungerar radiosändare som du köpte bäst. Dessutom reagerar blixtarna på IR-ljus och behöver inga speciella mottagare. (Samma teknik som i TVns fjärrkontroll).

Nåväl, när vi kommer till radiosändare gjordes de från början med olika typer av studioblixtar i åtanke. Därför har mottagarna ofta "mini phono jack" (eller phono) kontakt. Kamerablixtar som monteras på kameror har oftast en kontakt som kallas för x-sync (eller pc kontakt, om de alls har någon. Faktum är att de allra flesta bara har kontakter i just foten av blixten som trycks på i kameransblixtsko).

I vilket fall som helst kan du titta på www.cyberphoto.se klicka kameratillbehör, blixtar, tillbehör, så får du upp en lista.

Har blixten bara kontakter i blixtfoten (mot kameran) är första steget att sätta på en sockerbit. Står i listan som Hama 6951 (tror även Hama 6950 är ett alternativ fast med bättre fäste, lite osäker på funktionen dock).

Steg 2 är att koppla mottagaren till sockerbiten. Har man Elinchcrom mottagare behöver man bara köpa en Hama 6946 i samma lista. Och sedan en Art.nr. 39-204 (2,5 till 3,5 konverterplugg) på Kjell och Company (www.kjell.com).

Billiga kinamottagare har ofta 6,3mm plugg för koppling mot blixt. Ibland får man 3,5mm plugg(jack) eller 6,3 + konverter till 3,5mm. Utgår vi från att du har 3,5mm plugg på mottagaren behöver du samma uppsättning som i exemplet ovan, + Art.nr. 39-189 på Kjell och Company.
Sockerbit 85kr, kabel pc till 2,5mm plugg 96kr, 2,5mm till 3,5 mm 35kr, och 3,5mm dubbel ho 25kr = 241kr.

Har du 6,3mm plugg från mottagaren kan du köpa en Hama 6942 på cyber istället för 6946, och då väler du en Art.nr 39-190 istället för ( 39-189 + 39-204) på Kjell&Co, och sparar 26kr och får en del mindre att hålla reda på.
MVH, Niclas

Ok, kanske bäst att säga att jag inte kan lova att det fungerar än. Har inte testat i praktiken. I teorin ska det fungera. Sitter själv med samma problem. Ska ut och handla lite på Kjell&Co i eftermiddag. Skriver här i tråden så snart jag har testat och ser om det fungerar.
Trevlig helg!
/Niclas

Tack så mycket-verkligen!
Ska dra till fotobutiken nu så får jag føreslå denna løsningen och be dem testa ut før mig;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto