Annons

Sigma 600mm f/8 Spegel

Produkter
(logga in för att koppla)

Honkamaa

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av detta objektiv?

Såg i nån annan tråd att bland andra Terje rekommenderade spegeloptik (dock Nikkor) men hur är kvaliten på spegeloptik egentligen?

Läste en recension på photographyreview där det enligt författaren var helt okej för utomhusbruk.

Fungerar detta med min EOS 5?

Sigma-6ooMirror

Jadu, Honkamaa! Jag har ett d:eek: objektiv t Pentax, fungerar alldeles utmärkt. Vill minnas jag köpte det anv/beg för end 125o:-, inkl "allt"!
Vad du bör tänka på är att ha ljudsignalen för "rätt focus" aktiverad då gränsen mellan skärpa/icke skärpa är "tight"...
Och, dessutom, på 6oomm distans "stör" ej heller "i-focussignalen".
Med(Fuji's)ISO-8oo film handhåller du ochså, med viss fasthet, huset+optiken!
Good Luck!!!

Hej !

Jag har ett Sigma 600/8 spegeltele till min Eos-10 och tycker det funkar bra. Visst kan det bli långa slutartider, men använder man stativ så är detta problem inte så stort. Kvalitetsmässigt håller det hyfsad klass, tillräckligt för mina egna krav i alla fall. Något jag också gillar med spegeltelen är de ring-effekter man kan få av ljuspunkter som är ur fokus.

Mvh Fallan

Sigmas spegeltele tillhör de bättre. Till skillnad från vivitar/soligor/exakta/etc.. etc..

Visserligen blir det ringar av ljuspunkter, men det kan bli rätt juste effekter.

Om du vill ha ett extremt kompakt objektiv och gillar runda ringar i bilden kan det ju vara bra. Men! Den faktiska ljusstyrkan med spegelobjektiv är oftast sämre än angivna f/8, kontrasten är lägre pga spegeln mitt i frontlinsen, ljusprickar ur fokus blir ringar, skakningsoskärpa är ett problem pga av kort format och låg vikt och du kan inte välja bländare. Kort sagt skulle jag hellre köpa en Sigma 400 APO Macro (Eller Tokina AT-X) begagnat och lägga på en konverter istället.

/Pontus

Håller med. Ett Sigma/Tokina går att hitta beggat för 1500 och en konverter för ungefär samma pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto