Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 70-200 tappar ljus på 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Balrog

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Sigma 70-200/2,8 och när de första testdiorna framkallats upptäcker jag att på största bländaren är bilden betydligt mörkare, uppskattningsvis 1-1,5 steg. Nog för att jag vet att största bländaren ger ett sämre resultat men det här är ju löjligt.
Någon som har råkat ut för nåt liknande eller kanske har en förklaring?

Om bilden är mörkare vid 2,8 borde det inte bero på objektivet utan snarare på exponeringen hos kameran.
/Patrik

Har själv samma objektiv och har fått mycket bra resultat på alla brännvidder. Skulle tro att det är andra faktorer som spelar in.

Jag funderar skarpt på att köpa en dylik glugg. När du skriver att bilderna är underexponerade 1-1,5 steg, menar du att hela bilden är mörk eller bara kanterna (vignettering)?

Jag har kört min Sigma 70-200 2,8 i över ett halvår, mestadels dia. Har aldrig haft några problem med ljus eller exponering...

Jag testade objektivet på 200 och 135 mm med bländarna 2,8 - 5,6 - 8,0 - 16 och körde kameran på bländarautomatik. Det jag fotade var en vit A4 med text på och jag överexponerade 1 steg. På alla utom de två med bländare 2,8 är exponeringen likadan. Jag funderar på om motljusskyddet har varit riktigt ditskruvat dvs det satt kanske lite snett. Det borde dock inte ha påverkat hela filmrutan eller hur. Funderar på om jag har fått ett defekt objektiv.

Du menar väl tidsautomatik istället för bländarautomatik? Alltså att du ställer in en bländare o kameran väljer tiden. Vinjetteringen kan vara större på största bländare men det syns ju då bara i hörnen som är mörkare.

Lite förvillande blir det då Aperture Priority är Tidsautomatik(väljer tiden själv) och Shutter Priority blir Bländarautomatik.

ANNONS
Götaplatsens Foto