Annons

Sigma 70mm/2,8 Macro eller Canon 100mm/2,8 USM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon här som har något att säga om den ena eller andra, eller rent av testat båda två?

Jag står i valet och kvalet mellan dessa, eller eventuellt någon annan, men huvudfrågan är väl vilken brännvidd som passar bäst till det jag kommer fota mest.

Kommer jag bli tvungen att stå så nära insekter med 70mm att jag skrämmer bort dem, och kommer jag kunna använda 100mm t ex inomhus eller blir det för trångt då?

Jag har en Canon 40D så det är ju en brännviddsförlängning på 1,6x.

/ Johannes (ivrig att skaffa sig ett macro.)

Kommer jag bli tvungen att stå så nära insekter med 70mm att jag skrämmer bort dem, och kommer jag kunna använda 100mm t ex inomhus eller blir det för trångt då?

kan nästan användda vilket objektiv som helst inomhus.... det är väl bara ett par som har en närgräns på mer än 10 meter :/

för mig så känns 50mm på crop kamera för tight ofta inomhus så 100mm är inte lämpligt för så mycket i det sammanhanget...

bara baserat på brännvidd (kör nikon, inte testat canons) så hade jag köpt 100mm canon, använda det som makro och tele och låta en normalzoom stå för fotandet inomhus...

Jag skulle välja 100mm framför 70mm, personligen är jag lite sugen på att köpa en sigma 150/2.8 EX HSM makro.

ANNONS
Götaplatsens Foto