Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sigma AF 18-200 eller Tamron AF 55-200

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterBoström

Ny medlem
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro eller Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC?

Vad ska jag välja? Vill helst inte lägga ut så mycket pengar. Kameran som objektivet ska sitta på är en Canon EOS 400D.

Vad har du för andra objektiv? 55-220 funkar ju inte som enda objektiv men om du redan har kit zoomen 17-55 är det ett utmärkt komplement. Om du däremot inte har någon glugg alls så är väl Sigman 18-200 ett alternativ (finns nu också med bildstabilisering).

Jag har kit-zoomen och Canon EF 50/1,8 II.

Är det någon större skillnad på objektiven på längre avstånd? Tänkte om det är värt att lägga två tusen extra för Sigman.

PeterBoström skrev:
Jag har kit-zoomen och Canon EF 50/1,8 II.

Är det någon större skillnad på objektiven på längre avstånd? Tänkte om det är värt att lägga två tusen extra för Sigman.

Jag vet inte men jag tror inte att Sigmas 18-200 ger bättre bilder än Tamrons 55-200. Det du betalar för är bekvämligheten att ha ett stort zoomomfång. Om du är ute efter bra bilder är det generella rådet att dela upp brännvidden på flera objektiv.

Ok, då får det nog bli ett Tamron 55-200. Känns inte som att jag är beredd att lägga ut mer pengar om inte Sigman ger så mycket bättre bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto