Annons

Sigma-blixt + Canon 10D = OSANT!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använde också den kombinationen (10D / Sigma 500 DG super) och har av någon anledning alltid tyckt att kameran presterade bäst när blixten satt på.
I stort sett hade jag alltid mitt EF 24-85 monterad vid blixtfografering.

// Gabbe.

Karlsson skrev:
Stativ har jag inget stadigt för tillfället, så det får vänta ett tag.

Du behöver inget bra stativ.. det "sämsta" på planeten räcker... saken med stativet är bara den att du inte rör kameran i onödan frammåt och bakåt (stativets funktion i detta test har inget med långa slutertider eller exakt stabilitet att göra)
Exempelvis så är det ju inte bra att först fokusera och sedan röra kameran 10 cm frammåt och därmed ha focus 10cm bakom objektet.

Karlsson skrev:
På det sätt du skriver att jag ska testfota har jag ingen möjlighet att göra när jag ska ta de skarpa korten ute i verkligheten. Klarar inte den externa fokuseringshjälpen på blixten av det jag önskar kan jag ju inte gärna springa fram och tejpa fast ett kryss på personen jag ska fotografera.

Det testet som jag beskrev är ju bara ett test och inte något du ska göra i skarpa lägen (ett test är ett test och inget annat).

Karlsson skrev:
Faktum kvarstår, bilderna blir skarpa med den inbyggda men inte med den externa.

/Lennart

Syftet med testet är att se ifall det är någon skillnad i exaktheten på focuseringen när man har olika hjälpmedel och/eller olika kontraster i bilden.

För att det ska vara enkelt att bedömma och för att utesluta alla eventuella fel i motivet så är ett test enligt det jag skrev ett bra sätt.

Jag körde med blixtkompensation = 0 på blixten och +2/3 blixtkompensation på kameran.
Nu vet jag inte hur det är med DG-blixtarna, men på den analoga Eos 33 med en EF-500 Super så gäller inte kamerans kontroller utan blixtexponeringskompensationen måste köras i blixtens menyer, har dom fixat det till DG-versionen kanske?

Blixtkompensationen på kameran funkar med den externa Sigma-blixten. Var tvungen att kontrollera och så var det. Det syns på mina provkort att de har olika ljus, men det syns nog bättre på de delar jag skurit bort.
Som jag skrev tidigare får man vri upp den åtminstone ett steg för att vara lika med den inbyggda. Med Omnibounce ännu mer.

/Lennart

Har någon någon idé med det här med extern blixt och Tamron-problem. Jag trodde inte fokuseringen berodde på objektivet, alltså med och utan blixten, då det funkar så bra med den interna.
Det borde ju bli lika dåligt fokuserade bilder hela tiden om felet låg i objektivet.

/Lennart

Intressant...

Jag måste skruva ner FEC när jag använder min omnibounce för att få samma ljusstyrka som utan bouncer...

--jalle

Karlsson skrev:
Blixtkompensationen på kameran funkar med den externa Sigma-blixten. Var tvungen att kontrollera och så var det. Det syns på mina provkort att de har olika ljus, men det syns nog bättre på de delar jag skurit bort.
Som jag skrev tidigare får man vri upp den åtminstone ett steg för att vara lika med den inbyggda. Med Omnibounce ännu mer.

/Lennart

Har testat lite till.
Det är helt klart så att det är osäkrare autofokus med fokuslampa än med fokusljus från blixt.

Vid 28mm verkar det inte vara någon skillnad mellan den inbyggda och den externa (den inbyggda till vänster) i skärpan.
Vid 75mm blir det alltid ur fokus med den externa blixten (har tagit ett antal bilder för att konfirmera).

Bilderna är tagna med stativ och spegeluppfällning och självutlösare.

Bifogar en bild vid 28mm här
(en i 75mm-läget i inlägget nedan):

Bilagor

• 28mm.jpg
    28mm.jpg
    9.9 KB · Visningar: 341
Vad ska man göra?
Är det objektivet som spökar?
Det blir ju skarpt utan blixt och utan fokushjälp från Sigma-blixten.

/Lennart

Köpte en Tamron 28-75/2,8 igen igår. Tredje gången jag köper den alltså och denna gång från Kungsholms Foto. Testade lite snabbt igår kväll och det verkar bli samma usla resultat med extern blixt.

Det enda raka är nog att vända sig till Canon?

/Johan

Jag får klargöra att det är med fokuslampa vid 75mm som den tappar fokus, inte utan fokuslampa i nog bra belysning.

Inställning under kamerans customfunctions men jag minns inte vilken. Det går att slå av för inbyggd blixt och för extern blixt.

Ett annat alternativ kan väl vara att tejpa över fokuslampan:)

--jalle
hansen2 skrev:
Hur slår man av fokuslampan på sigmablixten?

/Johan

hansen2 skrev:
Hur slår man av fokuslampan på sigmablixten?

/Johan

Det kan ju vara bra för att testa.
Men det funkar inget vidare i dunkel.

Hur är det förresten? Har inte Kim W. den här kombinationen med Tamron och Sigma-blixt (den automatiska då) och kan göra ett test? Eller är det bara jag och Johan som har problem? Det verkar konstigt om han kan hämta ut 3 exemplar som alla är defekta.

/Lennart

Karlsson skrev:
Det kan ju vara bra för att testa.
Men det funkar inget vidare i dunkel.

Hur är det förresten? Har inte Kim W. den här kombinationen med Tamron och Sigma-blixt (den automatiska då) och kan göra ett test?

Kim testade en av gluggarna jag köpte och det funkade fint. Hans 28-75:a funkade däremot inge vidare på mitt kamerahus.

Eller är det bara jag och Johan som har problem? Det verkar konstigt om han kan hämta ut 3 exemplar som alla är defekta.

Det är våra kameror som behöver göra en vända på verkstad. Jag testade även med en extern Canonblixt (420EX) med mediokert resultat.

/Johan

Karlsson skrev:
Hur kommer det då att funka med andra gluggar, t.ex min Canon 50/1.8?

Har hört att vissa 10D:s har problem med Tamron-gluggar och att det kan avhjälpas med en service av kamerahuset. Har även en kollega vars Tamron 28-200 producerar "spännande" resultat.

Jag testade igår med den interna blixten och med den externa med avstängd fokuslampa och blev inte särskilt imponerad av något av alternativen. Resultatet är synnerligen ojämnt där perfekt fokus fås i ca 50% av försöken.
Mitt Sigma 70-300 fungerar däremot klockrent.

/Johan

Vad man blir trött på det här. Har nu skickat en förfrågan till Canon HelpDesk om vad jag ska göra.
Vart ju utan kamera det första som skedde när jag köpte kameran. Då var det objektivet, ett Canon 50/1.8, som gjorde så jag fick Err99 hela tiden. Det byttes ut mot ett nytt.
Nu får jag väl vara utan kamera igen. Ett ilandsproblem men likväl irriterande.
Det är jobbigt det här med D-SLR-kameror, underexponerade blixtbilder, kalibreringar osv.
Det var enklare när jag körde med min Olympus C-2100UZ, men det syns ju att det finns potential när allting stämmer med min 10D. Då går bilderna inte att jämföra.

/Lennart

Jag lider med dig och misstänker samtidigt var Canon kan tänkas svara på en fråga om att du har problem med en kombination av ett Canon kamerahus, en Sigmablixt och ett Tamronobjektiv...

Det är risken som vi tar genom att använda tredjepartsgrejer

--jalle (som sitter med en Sigmablixt som lyckligvis fungerar med min optik)

Karlsson skrev:
Vad man blir trött på det här. Har nu skickat en förfrågan till Canon HelpDesk om vad jag ska göra.
Vart ju utan kamera det första som skedde när jag köpte kameran. Då var det objektivet, ett Canon 50/1.8, som gjorde så jag fick Err99 hela tiden. Det byttes ut mot ett nytt.
Nu får jag väl vara utan kamera igen. Ett ilandsproblem men likväl irriterande.
Det är jobbigt det här med D-SLR-kameror, underexponerade blixtbilder, kalibreringar osv.
Det var enklare när jag körde med min Olympus C-2100UZ, men det syns ju att det finns potential när allting stämmer med min 10D. Då går bilderna inte att jämföra.

/Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto