Annons

sigma eller canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har en canon eos 500d. och funderar på att köpa ett telezoom objektiv. sätt att de finns både billiga och dyra. Sigmas objektiv är mycket billigare än canons. Vad är skillnaden emellan dem?
som ni kanske märker så är jag nybörjare och vill mycket gärna ha tips och råd! mvh kajsa

Rent generellt är det så att du får vad du betalar för.

Tredjepartstillverkare snålar ofta in på något för att det skall bli litet billigare. Tamron brukar till exempel ha litet sämre byggkvalitet, för de har lagt krutet på optiken istället. Då spar man några kronor där.

Sen betalar du extra när du köper canon original för att canon kan garantera funktionalitet med kommande kameramodeller osv. Det kan inte alltid tredjepartstillverkarna.

Generaliseringar som sagt.
Alla tredjepartstillverkare har både dålig och bra optik (precis som canon själva har) så det är mycket svårt att svara på din fråga.
Berätta gärna vilka objektiv det är du har jämfört.

/Tomas

Nu är det iofs inte alltid så att Sigma är billigt junk och Canon är bäst. När det gäller fasta 50mm objektiv så är Sigmas både dyrare och bättre än canons motsvarighet, men visst - man får ofta vad man betalar för. Som föregående talare påbjöd, informera auditoriet om hur dina tankar går så skall vi nog kunna komma till konsensus rörande dina valmöjligheter.

canons 55-250mm har jag kollat på lite och sigma AF 18-200mm Jag hade tänkt mig max 3000kr ( ungefär ).. Sigma objektivet har tyvärr ingen bildstabilisator, Gör de mycket på bilderna om man inte har de?

En sak med Sigma (tror jag, någon får gärna bekräfta) är att zoom ringen går åt andra hållet jämfört med Canon. Kan vara jobbigt om man har andra zoomobjeltiv från Canon eller tex Tamron då man reflexmässigt kommer att zooma åt fel håll på ett av objektiven.

Ps! Nikon kör samma som Sigma.

canons 55-250mm har jag kollat på lite och sigma AF 18-200mm Jag hade tänkt mig max 3000kr ( ungefär ).. Sigma objektivet har tyvärr ingen bildstabilisator, Gör de mycket på bilderna om man inte har de?

Jodå, det finns en Sigma med bildstabilisator : Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS till Canon AF
OS står här för "optical stabilizer" .

Vet att det har fått lite dåligt betyg av vissa men det jag har sitter på min 40D till 95 % ochdet har blivit lite av favoritobjektivet förutom ett EF 24-105.
Så jag kan inget annat än rekommendera Sigma men det kan ju vara jag som haft tur och fått ett bra exemplar ...

Sigman finns med stabilisator också. Det är bra, men man klarar sig utan.

18-200 är inte lika bra optiskt som 55-250, men du får mer vidvinkel med den. Det är i princip det du måste bestämma dig för. Vill du ha bekvämligheten att slippa byta objektiv (18-200), eller vill du ha lite bättre bildkvalitet (55-250).
Har du något 18-55mm? Isf är det kanske lite onödigt att köpa ett 18-200. Köp då hellre 55-250.

En sak med Sigma (tror jag, någon får gärna bekräfta) är att zoom ringen går åt andra hållet jämfört med Canon. Kan vara jobbigt om man har andra zoomobjeltiv från Canon eller tex Tamron då man reflexmässigt kommer att zooma åt fel håll på ett av objektiven.

MPs! Nikon kör samma som Sigma.

Mitt Sigma går fokusringen åt samma håll som på mina Canonobjektiv. Ingen skillnad där. Däremot Tamron går åt samma som Nikon.

Sigman finns med stabilisator också. Det är bra, men man klarar sig utan.

18-200 är inte lika bra optiskt som 55-250, men du får mer vidvinkel med den. Det är i princip det du måste bestämma dig för. Vill du ha bekvämligheten att slippa byta objektiv (18-200), eller vill du ha lite bättre bildkvalitet (55-250).
Har du något 18-55mm? Isf är det kanske lite onödigt att köpa ett 18-200. Köp då hellre 55-250.

jo jag har 18-55 nu, så då är de nog bättre att köpa 55-250 isf. tack för tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto