Annons

Sigma eller Nikon blixt ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonke O

Aktiv medlem
Har inte hittat nått svar på min fråga.....

Jag tänker köpa mig en blixt och har kolla lite på Sigmas EF-500 DG Super och kollat lite på Nikons SB-600. Priset på sigman är ju 1995:- på scandinavianphoto och nikon blixten ca 2500:- så prismässigt skiljer det ju inte så mycket.

Men som jag ser det så har ju sigmablixten samma finesser som nikon blixten men har ett högre ledtal. En starkare blixt är ju aldrig fel när man vill vinkla blixten mot taket ellen en väg etc.

Har någon testat båda blixtarna och har några tips, varningar mm. Sigma blixten har ju fått bra betyg i tester men vissa klagar på utfrätta bilder mm. här på FS... Har det varit handhavar fel tro??

/Jonas

Det har skrivits en del om kompatibilitetsproblem med Sigman som resulterar inkonsekventa exponeringar. Sigma kan ju ha åtgärdat detta, men...
Jag har iaf inte testat Sigman själv, men däremot SB-600 som jag tyckte var väldigt enkel och smidig att använda. Effekten på den räcker bra till för "normalstora" rum iaf. Annat har jag inte testat.

Den Sigma du hänvisar till är förresten den lite billigare versionen, om jag inte är ute och cyklar, och den har du isf inte möjlighet att fjärrstyra trådlöst, svjv.

Nä det skall vara den dyrare varianten... Dom har en annan som heter ***DG ST som skall vara standard eller nått, den jag pratar om heter super. Den skall enligt instruktionsboken jag laddade ner kunna fjärrstyras, ha flera manuella inställningar mm. Den kostar inte mer än 1995:- på scandinavian (1395:- för ST). Kostar ca 2400 tror jag på cyberphoto och på den äckliga Expert butiken jag pratade med vill man ha 3295:- för samma blixt.....tror inte jag kommer att handla på expert :)))

Jag har hört om kompabilitetsproblemen... men jag tycker dessa borde vara åtgärdade. Har ju svårt att tro att man säljer en blixt till D70 som funnits i snart 2 år och inte åtgärdat problemen... Det är därför jag tänkte höra om någon har några erfarenheter från denna blixt.

Man har ju sagt från sigma att man skall åtgärda problemet mot D200 gratis som det verkade.

/Jonas

Ja, jag var nog ute och cyklade. Jag får skylla på tillfällig sinnesförvirring. :)

Har du ställt frågan på dprewviews forum? Där finns ju en mycket större användarbas...

Ja har varit in på Dp forum men jag hatar hur forumet är uppbyggt 3 miljoner klickningar och ändå inget svar på det man söker......

Enklare med detta upplägg när man direkt ser en hel hög med svar och kan avgöra om det är nått vettigt att läsa.

Nä, men alvarligt, vart är alla Nikonianer????? Några måste ju helt enkelt ha provat sigma blixten på en D70....

/Jonas

Reggade mig i går på Nikonians och läste lite.... blev inte direkt något klokare tyvärr....Skall läsa mer idag.

Det verkare som dom flesta som hade problem kanske inte riktigt visste hur dom skulle ställa in blixten/kameran. Vissa hade synckproblem när man blandade blixtar och körde trådlöst.....
Kan väl ha att göra med att man tydligen hade matrix mätning och får en massa förblixtar å elände, kanske???

Får väl helt enkelt ta mitt ansvar och köpa en själv då får jag svar på mina frågor :)))
Skall även kolla d70 sverige, tack för svaren i vilket fall.

/Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto