Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma- eller pentaxobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

nirnaeth

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett zoomteleobjektiv till min pentax digitala systemkamera och har att välja mellan ett från sigma och ett från pentax.
Det från sigma är ett 70-300 mm som tydligen ger oskarp fokus runt 300 mm.
Det från pentax går från 70(har ja för mig) -200 så det ger ju mindre zoom men antagligen bättre skärpa rakt igenom.
Pentax är dyrare men antagligen bättre fast zoomen sträcker sig inte lika långt som sigmas.

Vet inte vilket jag ska välja så jag vill gärna ha synpunkter :)

Tacksam för svar!

Nu vet jag inte vad prisskillnaden är men personligen skulle jag gå på det kortare men skarpare objektivet. Man blir troligen bara missnöjd med ett objektiv du inte kan nyttja som du vill. Det är bara hur jag skulle resonera. Men om sigmat var mycket billigare än pentaxet kanske jag skulle ändra mig.

Där ja tänkte köpa objektivet kostar sigmas ca 1500 kronor och pentax ca 2000 kronor så det är ju ingen stor skillnad precis.
Det är bara det att jag vill ha mycket zoom, men det är klart att blir det bara oskarpt finns det ju ingen mening med den längre zoomen.
Frågan är bara när sigmas objektiv blir oskarpt....

Vilket Sigma 70-300 har du tittat på tro? Det finns ett med APO (bättre korrigerat mot färgspridning och därmed skarpare) och ett utan. Det som heter APO är nog mer prisvärt än den billigare varianten, och kostar ungefär lika mycket som Pentax 50-200.

Jag har ett med APO till Canon och du kan ju titta på några av mina bilder (Råvår och Påfågelöga t ex). Det är inte så att det blir oskarpa bilder. Sigmat är lite mjukt i kanterna, särskilt på längre brännvidder, men det är ju när man tittar i 100% förstoring som det kan synas tydligt. För bilder som visas på bildskärm eller utskrift upp till A5-format kommer du nog inte att märka det.

Jag har trivts bra med Sigmat för att det är mångsidigt och lätt att ta med. Lång brännvidd och kort närgräns (ca 1m) är perfekt för fjärilar t ex. Svagheterna är i fallande ordning; långsam AF, låg ljusstyrka, dålig kvalitetskänsla, sedan kommer skärpan vid hög förstoring. Jag har precis köpt ett Sigma 100-300/4 som är bättre på alla punkterna, men så kostar det också 5 ggr mer, väger 3 ggr så mycket och har sämre närgräns.

Skillnaden mellan objektiven är främst brännviddsomfånget. 50-200 ger precis samma zoomomfång på en dSLR som 70-300 ger på en analog småbildskamera, och det tar vid där normalzoomen slutar. För allmänfotografering är det alldeles lagom, för fåglar och djur vill man gärma ha 300mm eller mer (400mm på småbild).

Jag tror du har rätt i att Pentaxobjektivet ger en aning bättre bildkvalitet, så om 200mm räcker för dig så är det nog ett bättre köp. Men vill du ha 300mm så är Sigma 70-300 APO helt okej som en första telezoom.

/ Leif

Sigma-objektivet heter 70-300/4,0-5,6 DG Macro Super och jag hittar inte det som heter APO som du skrev om..iallafall inte så billigt. De jag hittade kostade 7-8000 kronor..

Fast jag vet inte riktigt vart jag ska leta heller. De objektiven jag kollat på har jag hittat på scandinavianphoto.com

Pentax-objektivet är ett PEN DA 50-200/4-5,6 ED

Jag vill helst ha ett som går upp till 300 mm så om Sigmas antas vara okej och inte för oskarpt upp mot 300 så vill jag nog ha det. Men det känns fortfarande bättre att ha ett pentaxobjektiv till min pentaxkamera...

Helst hade jag velat ha ett riktigt superobjektiv men det har jag ju tyvärr inte pengarna till :(

nirnaeth skrev:
Sigma-objektivet heter 70-300/4,0-5,6 DG Macro Super och jag hittar inte det som heter APO som du skrev om..iallafall inte så billigt. De jag hittade kostade 7-8000 kronor..

Fast jag vet inte riktigt vart jag ska leta heller. De objektiven jag kollat på har jag hittat på scandinavianphoto.com

Pentax-objektivet är ett PEN DA 50-200/4-5,6 ED

Jag vill helst ha ett som går upp till 300 mm så om Sigmas antas vara okej och inte för oskarpt upp mot 300 så vill jag nog ha det. Men det känns fortfarande bättre att ha ett pentaxobjektiv till min pentaxkamera...

Helst hade jag velat ha ett riktigt superobjektiv men det har jag ju tyvärr inte pengarna till :(

Sigma 70-300 APO DG MACRO är mycket bra glugg och är bättre än Canons 70-300 i denna prisklass, känner inte till hur det är med Pentax men det är ingen garenti för att den är bättre bara för att den har Pentax logo.
Själv ville jag gärna ha ett super objektiv oxå men de är dyra och tunga att släpa med så det är riska att det skulle bara samla damm i skåpet......

ja där var ju ett ja :) tack så mycket för länken, det blir nog ett sådant objektiv då :) de rekommenderar ju till och med det objektivet på sidan.

ANNONS
Götaplatsens Foto