Annons

Sigma EX 4,5-5,6/12-24 DG C/AF!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Lindberg

Aktiv medlem
Såg just detta objektiv på technikdirekt.de, men jag har aldrig hört talats om det och jag hittade inget på Sigmas hemsida heller. Verkar ju hyperintressant för DSLR-användning, nån som vet nåt mer?

Ja, det där draget har man ju väntat på. Men vad tråkigt att de gjorde variabel bländare. Man får väl hoppas att de kanske har fler på gång.

Objektivet finns under "classic photo" och har dessutom samma betckning som vanliga objektiv. Det verkar alltså som om det INTE är enbart för digitalhus med liten sensor typ Nikon DX utan passar även fullframe digital eller film. I så fall är det ju lite sensationellt. Det finns ju idag inget vidare än 14mm till SLR.

Det finns inte ens på sigmas egna sida (sigmaphoto.com), så det kan mycket väl vara ett skrivfel från technikdirect...

Och nu på den amerikanska.

Den är fullframe vilket är fascinerande med en så kort brännvidd. Men jag skulle personligen hellre ha sett begränsad täckning och fast bländare.

Klart intressant! Någon som hittat ngn prisindikation ngnstans? Ska visst släppas i oktober till canon och nikon:)

felle skrev:
Låter inte det dyrt med tanke på den dåliga ljusstyrkan?
Men det är ju en unik lins. Vet inte om någon annan tillverkare har en zoom som tecknar 24x36-formatet fullt ut med brännvid på 12 mm. Själv tycker jag att autofokus och hög ljusstyrka spelar mindre roll på ett sådant objektiv. Optiken låter verkligen intressant.

Men det jag undrar är vilka som kommer köpa den! Den dåliga ljusstyrkan gör ju att de som sysslar med fotojournalistik inte vill ha den. Brännvidden är så pass extrem att det inte är många med FF-kamera som kommer använda den. Då återstår folk med D-SLR som inte är intresserade av hög ljusstyrka, folk som plåtar natur?

Själv hade jag, som saknar vidvinkel på min D100, varit mycket intresserad om den hade varit mer ljusstark.

Vad säger ni?

Det enda småbildsobjektivet med 12 mm brännvidd är det till Bessa och det är ingen zoom.

Nikon har ju 12-24-zoomen, men den täcker inte småbildsformatet.

felle skrev:
Vad säger ni?
Jag undrar precis samma sak som du, vem är den till för. Det är ett ganska extremt objektiv på en småbildskamera. Men samtidigt ett vettigt brännviddsomfång på en digitalare. Men genom att bygga det med småbildsbildcirkel har de nått en prisnivå där det inte är intressant längre.

Tänk om de istället byggt en konkurrent till Nikons 12-24, till halva priset som de ju brukar kunna. Då hade de kunnat sälja hur mycket som helst till alla D100-/10D-ägare.

ANNONS
Götaplatsens Foto