Annons

Sigma inkompatibel med Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Jag har nyligen bytt upp min gamla Canon EOS 300D mot en 550D och upptäckte då att min externa blixt, Sigma EF-500 DG Super, inte längre fungerade. Sigmas svenska distributör, Tura Scandinavia, bekräftar att den inte går att uppgradera och ger inte heller någon kompensation. Detta trots att Canon fortsätter med deras E-TTL II och Canons äldre blixtar fungerar utan problem.

Cyberphoto, som jag köpte blixten från, är bra som alltid och gav mig en rejäl rabatt när jag köpte en ny blixt som plåster på såren.

Med det här vill jag varna för att om man köper varor från Sigma. De kan bli inkompatibla med framtida modeller. Om Canon hade uppgraderat deras blixtsystem så att även Canons äldre blixtar blivit inkompatibla så hade jag förstått problemet, men som det är nu har jag förlorat förtroende för Sigma.
 

new_options

Aktiv medlem
Jag har nyligen bytt upp min gamla Canon EOS 300D mot en 550D och upptäckte då att min externa blixt, Sigma EF-500 DG Super, inte längre fungerade. Sigmas svenska distributör, Tura Scandinavia, bekräftar att den inte går att uppgradera och ger inte heller någon kompensation. Detta trots att Canon fortsätter med deras E-TTL II och Canons äldre blixtar fungerar utan problem.

Cyberphoto, som jag köpte blixten från, är bra som alltid och gav mig en rejäl rabatt när jag köpte en ny blixt som plåster på såren.

Med det här vill jag varna för att om man köper varor från Sigma. De kan bli inkompatibla med framtida modeller. Om Canon hade uppgraderat deras blixtsystem så att även Canons äldre blixtar blivit inkompatibla så hade jag förstått problemet, men som det är nu har jag förlorat förtroende för Sigma.
Ja eller är det så att det är Canon du ska förlora förtroendet för? Varför göra en ny modell som är kompatibel med enbart märkets egna blixtar? (Givetvis för att tjäna mer pengar och binda folk vid Canon)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
men hur kan man begära att en tillverkare ska göra nya produkter kompatibla med pirattillverkares tidigare produkter, såklart man inte gör, samma övervägande som varje producent av vad det månne vara skulle göra. Inget konstigt alls.
 

MixPix

Aktiv medlem
Hur kan man begära att en tredjepartstillverkare ska vara framåtkompatibel med förändrade produkter?
 

Arne S

Aktiv medlem
Har du läst denna tråden?

Jag har inte koll på det, men kanske kan du ha nytta av det.

Btw, minns jag rätt hade 300D E-TTL, inte E-TTL II? Eller minns jag fel? Tror iofs inte att det beror på det eftersom jag använde en EF 500 DG Super till min 20D utan problem.
 
Senast ändrad:
ANNONS