Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sigma-konverters till Canon
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Den passar..Sigma har säkert en äldre serie. Men EX-serien är den senaste och de är ju då tillverkade, precis som namnet säger, för EX-serien. Tänk på att du förlorar AF, efter f5.6 med ditt 10D-hus. Den kombinationen blir ju ett 200-600/8. Dessutom kräver en 2x extender ett eller två stegs nedbländning för att få upp kontrasten och skärpan.
Joakim A
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Den passar..Sigma har säkert en äldre serie. Men EX-serien är den senaste och de är ju då tillverkade, precis som namnet säger, för EX-serien. Tänk på att du förlorar AF, efter f5.6 med ditt 10D-hus. Den kombinationen blir ju ett 200-600/8. Dessutom kräver en 2x extender ett eller två stegs nedbländning för att få upp kontrasten och skärpan.
Jepp, har tänkt på det, om jag inte gillar det så säljer jag den bara..
// Jocke
Joakim A
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Är det inte bättre att köpa en 1.4x då istället? Den blir du inte missnöjd med, så slipper du sälja den![]()
Jag har fått ett bra pris så då går jag jämnt upp eller kanske t.o.m med vinst ändå
1,4 verkar inte finnas beg.
// Jocke
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Dessutom kräver en 2x extender ett eller två stegs nedbländning för att få upp kontrasten och skärpan.
Är det alltid så att kontrasten slappas med converter, eftersom du säger "få upp kontrasten"?
Min upplevelse med 2ggr är att kontrasten blir högre MEd convertern.
Är min erefarenhet kanske ett hokuspokusPåhitt kanske?,,
/Niclas, som blir lite brydd nu
Jeppe
Aktiv medlem
Jag tycker att bilderna får en mjölkig hinna, alltså måste man justera kontrasten i efterhand i photoshop. Jag tycker att det måste göras i större utsträckning när man använder en 2x konverter.
Jag kallar det för låg kontrast.. men det kanske är fel av mig...?
Här är en helt obehandlad bild från RAW
EF 70-200/2.8L + EF 2x II @ 400/5.6
Jag kallar det för låg kontrast.. men det kanske är fel av mig...?
Här är en helt obehandlad bild från RAW
EF 70-200/2.8L + EF 2x II @ 400/5.6
Bilagor
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, du har nog rätt i det.
Jag tycker att jag känner igen högljusen i din bild om vi bortser från olika optikers karaktär. Tror du inte att det lättare/fortare bränner ut i just dem med converter?
Jag tror nog att det är det som gör att jag upplever kontrasten som högre, alltså att tonkurvan blir plattare (mindre spänstig) och kortare. Vilket skulle betyda att kontrasten i mellanregistret känns "slött" och att det är mindre avstånd mellan svart och vitt.
Nu använder jag kanske lite felaktiga begrepp för att förklara mig
/Niclas,
Jag tycker att jag känner igen högljusen i din bild om vi bortser från olika optikers karaktär. Tror du inte att det lättare/fortare bränner ut i just dem med converter?
Jag tror nog att det är det som gör att jag upplever kontrasten som högre, alltså att tonkurvan blir plattare (mindre spänstig) och kortare. Vilket skulle betyda att kontrasten i mellanregistret känns "slött" och att det är mindre avstånd mellan svart och vitt.
Nu använder jag kanske lite felaktiga begrepp för att förklara mig
/Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Tror nog att min poäng skulle synas tydligt i ett vanligt histogram, där tonkurvan framgår. Långt svårare enligt min uppfattning att i nivåer/kurvor uppnå lika bra resultat (jämfört med en bild tagen utan converter) vilket måste härstamma från mer än en bara slapp kontrast. TroR Jag
/Niclas,
/Niclas,