Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Självlysande handskar

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Ska fotografera en person i rörelse och vill ha ljussträck, tänkte först köra med ett fast lysande ljus och sedan blixt för att frysa personen.

Men köpte nu självlysande handskar och tänkte testa att fota i mörker och få med handskarnas ljussträck istället, och sedan frysa med blixt.

http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/132985-glow_gloves-sjalvlysande_handskar

Det står "They’ll glow continuously under UV light", så min tanke var att de kanske också lyser starkare under UV ljus?

Hur funkar det med UV lampor? Kan man belysa hela scenen på något sätt så att kameran bara ser de självlysande handskarna?
 

flossy666

Aktiv medlem
Som jag tolkar det menar dom bara att dom fungerar under s k blacklight också, vilket bara är ett annat namn på långvågigt uv-ljus. Blacklights var populärt på 80-talet, men används idag på vissa restauranger och liknande också. Blacklight syns inte i sig självt, men reflekterar starkt bara på väldigt vita ytor och vissa kemikalier, och uppenbarligen dom här handskarna också. Blacklights är ganska billiga, så du kan ju köpa en och prova innan. Jag har ingen aning om hur kameran reagerar, det inbyggda uv-filtret är nog inte 100%igt, så skruva på ett eller två sånna om du ska prova att använda sånna vid fototillfället. Alla blacklights avger också lite lite vanligt lila ljus, så se till att ha dom helt avskärmade från kameran.
Handskarna däremot fungerar definitivt som glow-in-the-dark också, d v s du laddar upp dom i vanligt ljus, och sedan lyser i totalt mörker helt av sig själva en tid. Ju starkare ljus du laddar med, desto starkare blir effekten. Jag skulle rekommendera helljuset om ni åker bil dit, då solljus ofta saknas mitt i natten.
 
Senast ändrad:

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Som jag tolkar det menar dom bara att dom fungerar under s k blacklight också, vilket bara är ett annat namn på långvågigt uv-ljus. Blacklights var populärt på 80-talet, men används idag på vissa restauranger och liknande också. Blacklight syns inte i sig självt, men reflekterar starkt bara på väldigt vita ytor och vissa kemikalier, och uppenbarligen dom här handskarna också. Blacklights är ganska billiga, så du kan ju köpa en och prova innan. Jag har ingen aning om hur kameran reagerar, det inbyggda uv-filtret är nog inte 100%igt, så skruva på ett eller två sånna om du ska prova att använda sånna vid fototillfället. Alla blacklights avger också lite lite vanligt lila ljus, så se till att ha dom helt avskärmade från kameran.
Handskarna däremot fungerar definitivt som glow-in-the-dark också, d v s du laddar upp dom i vanligt ljus, och sedan lyser i totalt mörker helt av sig själva en tid. Ju starkare ljus du laddar med, desto starkare blir effekten. Jag skulle rekommendera helljuset om ni åker bil dit, då solljus ofta saknas mitt i natten.
Tack.
Vet du var jag kan köpa starka "backlights" i göteborg? googlade lite men hittade inget.
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
På den här fotningen tror jag fotografen använde någon typ av "filter" som blixten slog igenom, eller så var det kanske någon typ av UV blixt?
Där alla dessa "självlysande" material kommer fram väldigt starkt i förhållande till huden.

Någon som vet vad det kan ha varit för typ av filter? eller blixt/lampa?
Jag är ganska så säker att det var ett filter som användes.


http://www.i.thefashionisto.com/images/mikelle/2011/9/benjaminvhommes.jpg
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag vet att dom använde tekniken i Sagan om Ringen också, tror det var Minas Morgul. Så du kanske kan kolla med ställen som hyr ut belysning till event och liknande. Vet att det är vanligt på vissa klubbar, så ring runt till några ställen, dom kanske vet vart du kan vända dig. Annars vet jag inte, jag har aldrig praktiserat det själv.
 
ANNONS