Annons

Sjösjuk på Nikon 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)
varsågod.

det finns andra bra som är gratis/fri till windowsvärlden. hur bra hugin funkar med windows vet jag inte, men det ser ut som det finns. :)

pareli skrev:
Tack för ett utmärkt tips, Thomas!
Skall utforska det programmet...
PTLens har jag hört om tidigare. Bör också testas ordentligt...

Ja fördelen torde ju vara att det går snabbare eftersom du bara matar in vilken kamera, glugg och brännvidd du använt och sedan är det bara att klicka ok. Inga kontrollpunkter mao. Skriv gärna här vad du kom fram till.

Funkar det kan det ju vara värt de där 35kr det kostar :eek:)

thomasmarquart skrev:
varsågod.

det finns andra bra som är gratis/fri till windowsvärlden. hur bra hugin funkar med windows vet jag inte, men det ser ut som det finns. :)

Jodå, jag hittade och installerade en. Är fast i PC-världen, på grund av mina CAD-program... :-]

Clouseau skrev:
Ja fördelen torde ju vara att det går snabbare eftersom du bara matar in vilken kamera, glugg och brännvidd du använt och sedan är det bara att klicka ok. Inga kontrollpunkter mao. Skriv gärna här vad du kom fram till.

Funkar det kan det ju vara värt de där 35kr det kostar :eek:)

Rimligt pris! :-]

jag har inte använt det själv, eftersom jag gör mest bara panoramer med hugin, men den kan spara "linser" som man t.ex. har uppmätt med kontrollpunkter en gång. Det gäller nog bara att fota en kakelvägg och en gång mäta upp allt med punkterna. Sedan kan man ju också kolla vilka paramerter hugin ger till panorama-tools, och därmed automatisera ("batcha") det hela...

Clouseau skrev:
Ja fördelen torde ju vara att det går snabbare eftersom du bara matar in vilken kamera, glugg och brännvidd du använt och sedan är det bara att klicka ok. Inga kontrollpunkter mao.

med bara denna information kommer du inte åt problemet :)

thomasmarquart skrev:
med bara denna information kommer du inte åt problemet :)

Jo om någon redan har lagt in parametrarna för just den gluggen vid samtliga brännvidder vilket de har gjort i PTlens. Eller har jag glömt något uppenbart och du försöker göra dig lustig? :eek:)

ok, om de har mätt alla/många gluggar och man bara väljer "sin" ur en lista, då funkar det såklart :)

jag menade bara att olika gluggar beter sig olika på samma brännvidd och att någon måste mäta distorsionen, antingen själv en gång, som jag ovan, aller man hittar det på nätet...

Ser ju klockrent ut! Ja då får man väl hosta upp sura 35kr ;o) så man kan fota lite kåkar utan att de ser ut som fuskbyggen!

Clouseau skrev:
Ser ju klockrent ut! Ja då får man väl hosta upp sura 35kr ;o) så man kan fota lite kåkar utan att de ser ut som fuskbyggen!

Ibland är det ju faktiskt dåligt byggt också... :-]
Men inte riktigt så snett som i kameraoptikens verklighet, förstås.

ANNONS
Götaplatsens Foto