Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skära ut ansikte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svensater

Medlem
Hej

Jag har en bild på ett barn som sitter framför ett lakan (som är både grått och vitt). Jag vill skära ut barnet (halvprofil ung.) och sätta dit en annan bakgrund? Hur ska jag göra detta för att det inte ska synas att en utskärning har skett?
Finns det ngt annat sätt än att rita runt barnet i snabbmaskläget? - det blir inte alltid jättebra...

Är tacksam för ett snabbt svar!

/Sam
 
snabbmaskläget är väl kanon för ett sådant jobb. Se bara till att du har några pixlar med ludd (Markering/Ludd) så får du inte så skarpa och tydliga kanter.

Mvh
Joakim
 
re

Jag tycker det är så svårt med snabbmaskläget om det är med enstaka hårstån, men det kanske inte går att göra ngt åt det. Jag får helt enkelt prioritera bakgrunden framför "hår"detaljer?

/Sam
 
Enskilda hårstrån, ja t o m mindre hårtestar, får man helt enkelt strunta i. Det viktiga är att det ser bra ut och att man inte förvanskar modellens utseende.

/Joakim
 
Svensater skrev:
Hej

Jag har en bild på ett barn som sitter framför ett lakan (som är både grått och vitt).

/Sam

Är det kritvitt?
Kan du förändra det grå till vitt, t.ex. genom att använda någon av kanalerna som mask, eller genon att applicera ett justeringslage med lagermask och använda nivåer?

Så här tar du i alla fall hand om den vita delen av bakgrunden, om den alltså är helt vit.
a) Kopiera hela bilden till ett nytt lager.
b) Släck detta nya lager och markera bakgrunden.
c) Fyll bakgrunden med en annan färg, t.ex. grön (du kan ändra den sedan)
d) Markera det övre lagret, som du just skapade genom att kopiera bakgrunden.
Välj blandningsläge "lös upp" i lagerpaletten. Detta läge tar bort allt i bilden som är vitt.

Nu är du av med det vita i bakgrunden. Om du samtidigt tappar vitt i själav huvudmotvet, som du alltså vill ha kvar, behöver du göra ett lager till och använda en lagermask, men det framgick inte av din fråga.

//H
 
i'm done!

Tack för hjälpen alla. Håkan, jag testade ditt förslag, det funkade jättebra... tack för hjälpen.

/Sam
 
ANNONS