Annons

skärm & färgprofilering, jag ger upp

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikebild

Aktiv medlem
Jag ger upp innan jag ens börjat tror jag. Har ställt in skärmen hyffsat efter gråskalor och färger. Utskrifter brukar stämma hyffsat med vad jag förväntat mig. Men nu upptäckte jag att två olika bildprogram ger helt olika gråskalor, i samma dator! på samma skärm! Problem syns mest om man använder s/v. Tror jag ger upp, det känns trist om man aldrig kan lita på vad man ser och hela tiden måsta grotta ner sig i datorinställningar, eller bara använda ett enda program, eller ständigt kontrollera resultat i flera olika program. Trist, vad ska man göra, fotografera helt analogt, byta till Mac, acceptera att det man kanske har lagt ner flera timmar på var helt fel... lägga ner ännu fler timmar på att kontrollera inställningar i flera olika program, med flera olika glasögon, med flera olika rumsbelysningar, jämföra utskrifter från alla labb i hela sverige eller hela världen.....

I photoshop, se till att du har valt windows rgb i proof setup, annars får du fel gamma.

Under color settings och gray, ändra till Gamma 2.2 o spara, så blir det rätt i alla program ska du se.

/Henri

Du måste bestämma dig för vilket program som du skall bedöma bilder i.

När du lyssnar på musik sliter du väl inte håret för att det låter olika i bilen eller i köket?

Inget program visar ”fel” du har en död samling information som skall visas på en skärm eller fastna på papper som färgprickar.

Vad som är rätt bestämmer du.

Sedan finns det vissa standarder att gå efter, du bör kalibrera skärmen för att visa ungefär samma som andra skärmar och du bör välja en arbetsprofil som tolkar färgvärdena på ett sätt som följer en viss standard.
Till exempel jobba i Photoshop med Adobe RGB när du justerar din bild och fattar beslut om hur den skall se ut.

Sedan måste du ändra färgvärdena efter slutändamålet, för webben är det lämpligt att konvertera till sRGB för att bilden skall tolkas ungefär som du såg den i webbläsaren.
För utskrift måste du lära dig vilken konvertering som fungerar bäst för just det labbet.
För Fotolabo konverterar jag till deras profil, när jag skickar till Fujilabb konverterar jag till sRGB vilket fungerar bra.

Jag vet faktiskt inte om jag svarar på din förtvivlan, men ta det lugnt och försök inte ändra på världen.
Välj ett program för bildbedömning till att börja med...

Photoshop Elements 3 å ena sidan och de flesta Windows visare på andra.

Tyder på att jag kanske ska kolla upp:
windows rgb i proof setup i Photoshop

(När du lyssnar på musik sliter du väl inte håret för att det låter olika i bilen eller i köket?)

Jo, om jag hade haft nått så kanske

(Vad som är rätt bestämmer du.)

Samma som med Raw, gillar inte att det inte finns en grunduppsättning som är standard, utifrån den bestämmer jag mig gärna för varianter men det är skönt att veta att det finns en "baseline".

(Jag vet faktiskt inte om jag svarar på din förtvivlan, men ta det lugnt och försök inte ändra på världen.)

Blev lite frustrerad bara, det är lugnt, jag byter inte till Mac...

(Välj ett program för bildbedömning till att börja med...)

Omöjligt, kommer säkert nån uppdatering snart som ändrar allt.. nä visst ja, ta't lugnt var det visst....

Ta det lungt

Färgkalibrering är inte speciellt lätt. Det finns några saker att ha i åtanke dock:

1) De flesta program har inte stöd för färgprofiler. Det innebär att alla bilder visas med skärmens egna profil (den som är vald i Windows). På grund av detta kommer en bild se olika ut på olika datorer och olika skärmar.

2) För de program som har stöd för färgprofiler är de viktigt att hålla isär de olika begräppen för att det ska bli rätt:

* Bildkärmsprofil = skärmens profil/egenskaper. Den ska inte ändras efter kalibrering.

* Arbetsprofil (working space) = När du jobbar med en bild kan du använda en valfri arbetsprofil. Dvs den profil som bilden anpassas för. Här kan du tex välja en stor färgrymd som tex AdobeRGB. Arbetsprofilen är helt oberoended vilken bildskärm eller skrivare du har/avänder.

* Källprofil/inbäddad profil = En bild (JPG och TIFF) kan innehålla in inbäddad profil. Den talar om för bildehandlingsprogrammet vilken färgrymd bilden var skapad för. Du får ett alternativ om att behålla den inbäddade profilen eller konvertera till din arbetsprofil. Oftast lämpligast att behålla inbäddade profilen.

Nu är det så att inte alla program som har stöd för färghantering har möjlighet att ange en separat arbetsprofil utan använder skärmens profil, eller så använder den enbart den inbäddade eller sRGB.

Windows Picture and Fax Viewer i Windows XP har stöd för inbäddadede färgprofiler och kan därför visa de bilderna korrekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto