Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärm kalibrerad - vad ställa in i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har gjort en enkel kalibrering av skärmen enligt artiklar här på FS.

Jag såg efter så profilen sparades i kontrollpanelen och att det är "default" för operativsystemet (XP).

Men behöver jag göra något i PS nu?

Nix, inte för den sakens skull. Däremot är det ju bra om du ser över vilken arbetsfärgrymd du använder. Har du möjlighet att fota i Adobe RGB bör du använda detta som arbetsfärgrymd i PS. Den inställningen gör du i färginställningar.

Hej,
Hur gör jag då? Jag har bara möjlighet att fota i sRGB. Bör jag ändå använda AdobeRGB som arbetsfärgrymd i PS, eller?
//Anders

Arbetsfärgrymden har egentligen ingen betydelse för de bilder du skapar med din digitalkamera.

Vad du bör välja är att bevara inbäddade profiler och använda den färgrymd som bilden skapats i kameran, sRGB alltså.

När du justerat bilden till ösnkat resultat kan du välja att konvertera till skrivarens/labbets/tryckeriets profil.

Bilden nedan visar inställningen jag använder i Photoshop för färghantering...

Bilagor

• profil.png
    profil.png
    6.2 KB · Visningar: 286
jag har kryssat ur frågan om hur den skall hantera ”Ej matchande profiler”, grundinställningen är att frågan är ikryssad och du lär få följande dialogruta; se nedan.

Där skall du välja att använda inbäddad profil.

Bilagor

• frage.png
    frage.png
    5.4 KB · Visningar: 283
Tack, Mipert! Klart och redigt som vanligt. Nästa fråga blir då: Vad blir skillnaden om jag, som hittills, väljer att "Konvertera dokumentens färg till arbetsfärgrymden" redan vid öppnandet eller gör som du nyss beskrev?
//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto