Annons

Skärmen kommer inte...

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hepp!
Satt och spelade spel på min sambos dator. Spelet hängde sig och inga kommandon fungerade. SÅ jag stängde av på power knappen. Nu kan inte skärmen känna av datorn. den blir bara svart. Några ideer?

Har provat hennes skärm på min dator och en annan skärm på hennes. Så det är inte skärmen det är fel på.

Någon som har någon ide?

Nu vet jag inte om jag riktigt förstod din beskrivning, du får alltså hennes dator att fungera med en annan skärm och hennes skärm att fungera med en annan dator?

Om så är fallet skulle jag gissa att uppdateringsfrekvensen av någon anledning har blivit satt till ett för högt värde, de flesta bildskärmar blir då svarta. Med hjälp av den andra skärmen borde du därför kunna gå in och ändra egenskaperna för bildskärmen.

/Daniel

Njä, hennes dator funkar ingen skärm på. men om vi tog hennes skärm och kopplade den till min så fungerade hennes skärm. så vi uteslöt att det var hennes skärm det var fel på.

Då blir det genast svårare, det kan vara nästan vad som helst. Snurrar datorns fläkt?

/Daniel

mmmh,tänkte det med. men så flyttade jag skärmkontakten från grafikkortet till moderkortet. ingen skillnad. det som gör min lite skeptiskt till att det skulle va det. Men det var det första som slog mig med...har inte råd med ett nytt nu så jag hoppas på något annat.

Per_S skrev:
mmmh,tänkte det med. men så flyttade jag skärmkontakten från grafikkortet till moderkortet. ingen skillnad. det som gör min lite skeptiskt till att det skulle va det. Men det var det första som slog mig med...har inte råd med ett nytt nu så jag hoppas på något annat.

Det inbyggde grafikkort är ju disablat om du har ett annat monterad så den test säger inte så mycket. Men testa att starta datorn när den är öppen och kolla om fläkten på grafikkortet kör.
Om inte så är det nog kortet som är fel.
Beroende på om du har AGP eller PCI-E kan du få ett nytt kort för ca 400-500 kr. Men om du har höga krav (så att du spelade) så blir det dyrare.

Niels Jörgensen skrev:
Det inbyggde grafikkort är ju disablat om du har ett annat monterad så den test säger inte så mycket. Men testa att starta datorn när den är öppen och kolla om fläkten på grafikkortet kör.
Om inte så är det nog kortet som är fel.
Beroende på om du har AGP eller PCI-E kan du få ett nytt kort för ca 400-500 kr. Men om du har höga krav (så att du spelade) så blir det dyrare.

Japp, så är det...men ta ut det externa grafikkortet och prova med det interna...

...och innan du gör det så prova att starta i felsäkertläge...kommer du in i felsäkert läge så kan du ändra inställningarna för bildskärmen...

Kollat så att skärmen är inställd på att ta emot rätt signal (om sådant val finnes). Står skärmen på analog, men du matar med digital så förblir skärmen svart, likaså tvärtom. Det hände min mor, som inte förstod någonting, tills jag växlade läge på skärmen...

Tycker det låter som överhettat grafikkort, det brukar sluta med att datorn hänger sig. Ibland kvicknart grafikkortet till efter en stunds vila, ibland kroknar det för gott.
Ryck ur grafikkortet och prova med ett annant eller det interna.

Oavsett inställningar skall det visas en bild som säger att BIOS startat och att OS laddas. Det är först som Windows startar som upplösning och frekvensinställningarna ställer till det. Om inte så är grafikort, skärm eller kabel kaput. Det brukar komma en signal som kan tolkas/felsökas efter modekortsmanualen.

Kakelgasten skrev:
Japp, så är det...men ta ut det externa grafikkortet och prova med det interna...

...och innan du gör det så prova att starta i felsäkertläge...kommer du in i felsäkert läge så kan du ändra inställningarna för bildskärmen...

I mina och de flesta andra datorer jag mekat med så kan du ställa in detta i Biosen.

Du behöver alltså inte ta ur det andra grafikkortet, utan bara välja rätt läge i biosen, men vill man vara helt säker så kan det ju vara en idé ändå.

Fredrik H skrev:
I mina och de flesta andra datorer jag mekat med så kan du ställa in detta i Biosen.

Du behöver alltså inte ta ur det andra grafikkortet, utan bara välja rätt läge i biosen, men vill man vara helt säker så kan det ju vara en idé ändå.

Absolut...det har du rätt i, men med tanke på att det kan vara "krångligare" att guida rätt i BIOS om var man ställer in det(ser ju olika ut beroende på BIOS) så tyckte jag att det var enklast så...

Med tanke på att jag inte får någon bild överhuvudtaget, så är det det liiiiite svårt att mecka i biosen.

Blir npg till att ta till skruvmejslen.
Stor tack till alla som engagerat sig!

Så här var det...

Ok, firewire kortet hade slutat fungera (?!). Så när vi tog ut det så funkade allt som det skulle. Konstigt.

Nej, det låter inte sannorlikt. Frågan är hur många watt aggregatet har och hur mycket du kör i datorn, hårddiskar, instickskort, CD/DVD läsare osv. Grafikkort för spel kan dra riktigt mycket kräm och det är inte alltid agregatet levererar nog.
Vad har du för nätagregat?

ANNONS
Götaplatsens Foto