Annons

Skärpa i digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

M.Norberg

Aktiv medlem
Jag läste i senaste nr av Digital Foto att det inte är bra att skärpa upp bilden redan i kameran.Varför är det så?Dom påstår att det är bättre att göra det i PS efteråt.Tacksam för svar. Micke

gissningsvis för att man tappar kontrollen över skärperadien.
ofta är det en lite för bred radie i kameran.
jag personligen försöker hålla nere radien så långt det är möjligt för att inte få gloria längs med konturer med starka kontraster.
jag skärper alltså inte i kameran.

En anledning är att ju skarpare bilder i kameran desto mer brus som man inte kan bli av med. Ju tamare kamera desto jämnare bilder som man kan lättare efterbehandla och lägga till skärpan som man själv vill.

http://gallery.gulnet.nu/

Tack för ditt snabba svar.Jag har en 20D och i den finns det olika nivåer på hur mycket skärpa man vill lägga på bilden.Har du någon erfarenhet av den kameran?

personligen (trots att du kanske inte frågar mig) så föredrar jag en så mjuk bild som möjligt från kameran. både kontrast- och skärpemässigt.
att hjälpa till med skärpan i kameran gör att man förlorar all möjlighet till att anpassa skärpan efter varje bild och användningsområde.
när jag sen skärper bilden i bildbehandlingen så anpassar jag skärpan efter vad bilden kommer ha för användningsområde och storlek.
när jag använt skärpa i kameran tycker jag det ställer till med mer problem än hjälper till, även om jag ställt in minsta mängd.

ah, oki. ;o)
nå, testa dig fram med olika mängd skärpa och för olika ändamål.
personligen kom jag fram till att jag hellre lägger ner nån extra minut i efterbehandlingen än skärper i kameran.

Man måste skärpa olika beroende på vad bilden ska användas till. Till webbilder skärper man på ett sätt och utskrift ett annat, därför ska man inte skärpa den originalbild man har i sitt arkiv.

Jag vet att man skärper bilden olika för olika ändamål men jag fick en känsla av att man "skadar" bilden eller filen om man skärper i kameran.Men jag kanske har missuppfattat det som stod i tidningen.

trenter skrev:
Jag vet att man skärper bilden olika för olika ändamål men jag fick en känsla av att man "skadar" bilden eller filen om man skärper i kameran.Men jag kanske har missuppfattat det som stod i tidningen.

Ja man kan säga att man till viss del skadar bilden skärskilt i kombination med kraftigt brus. Men är det bara lite så är det ingen fara.

Många amatörkameror skärper bilden lite utan att man kan påverka det men i bästa fall så lite så att det inte förstör bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto