Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skärpa i digitalkameran?
- Trådstartare M.Norberg
- Start datum
greken
Aktiv medlem
En anledning är att ju skarpare bilder i kameran desto mer brus som man inte kan bli av med. Ju tamare kamera desto jämnare bilder som man kan lättare efterbehandla och lägga till skärpan som man själv vill.
http://gallery.gulnet.nu/
http://gallery.gulnet.nu/
Estethia
Aktiv medlem
personligen (trots att du kanske inte frågar mig) så föredrar jag en så mjuk bild som möjligt från kameran. både kontrast- och skärpemässigt.
att hjälpa till med skärpan i kameran gör att man förlorar all möjlighet till att anpassa skärpan efter varje bild och användningsområde.
när jag sen skärper bilden i bildbehandlingen så anpassar jag skärpan efter vad bilden kommer ha för användningsområde och storlek.
när jag använt skärpa i kameran tycker jag det ställer till med mer problem än hjälper till, även om jag ställt in minsta mängd.
att hjälpa till med skärpan i kameran gör att man förlorar all möjlighet till att anpassa skärpan efter varje bild och användningsområde.
när jag sen skärper bilden i bildbehandlingen så anpassar jag skärpan efter vad bilden kommer ha för användningsområde och storlek.
när jag använt skärpa i kameran tycker jag det ställer till med mer problem än hjälper till, även om jag ställt in minsta mängd.
froderberg
Aktiv medlem
Man måste skärpa olika beroende på vad bilden ska användas till. Till webbilder skärper man på ett sätt och utskrift ett annat, därför ska man inte skärpa den originalbild man har i sitt arkiv.
froderberg
Aktiv medlem
trenter skrev:
Jag vet att man skärper bilden olika för olika ändamål men jag fick en känsla av att man "skadar" bilden eller filen om man skärper i kameran.Men jag kanske har missuppfattat det som stod i tidningen.
Ja man kan säga att man till viss del skadar bilden skärskilt i kombination med kraftigt brus. Men är det bara lite så är det ingen fara.
Många amatörkameror skärper bilden lite utan att man kan påverka det men i bästa fall så lite så att det inte förstör bilden.