Annons

Skärpa i LR5 försvinner igen - Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

TittiH

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en något suddig bild som jag vill skärpa upp. Gör det i LR5 under Detalj > Skärpa > Mängd och Detalj. Blir ju jättebra och jag blev glad för det inte gjorde något för jag missade sätta skärpan 100%. Så långt allt bra.

Men så går jag över till fliken Bibliotek och ska exportera bilden till jpg då försvinner skärpan jag just lagt på. Och den exporterade bilden är suddig... :-(

Går jag in igen på Framkalla så står reglagen Mängd och Detalj fortfarande kvar där jag lämnade dem men bilden är suddig. När jag klickar på "pilen" på reglaget Mängd så blir bilden skarp igen. Jag behöver alltså bara klicka på det, inte dra i det. Då kommer skärpan.

Över till Bibliotek och ska exportera bilden - skärpan försvinner.

Någon som vet vad som är fel? Vad ska jag göra för att behålla skärpan jag nyss satte?

/Christin

Det verkar vara något fel på ditt Lightroom, för jag provade i mitt och skärpan var kvar. Men man bör inte gå över 40 i skärpe mängd annars får bilden ett konstigt utseende. Bättre att försöka få bra skärpa när man fotograferar och kanske öka den lite med verktyget.

Jag har version 5.3 står det, för Mac...

Jo, såklart strävar man efter att sätta skärpan direkt men ibland gör man inte det och då är det ju bra att kunna skärpa upp det något i LR. Men konstigt att den försvinner.

Vad händer om jag installerar om? Försvinner alla mina importerade bilder/mappar då?

Jag har version 5.3 står det, för Mac...

Jo, såklart strävar man efter att sätta skärpan direkt men ibland gör man inte det och då är det ju bra att kunna skärpa upp det något i LR. Men konstigt att den försvinner.

Vad händer om jag installerar om? Försvinner alla mina importerade bilder/mappar då?

Vet inte men risken finns tyvärr, men hur ser du att skärpan försvinner? Öppnar du upp bilden i annat program efter du exporterat det? Vet att min sambo fixade bilder i Photoshop och öppnade dem i windows egna bild visare och då såg inte bilden alls bra ut, men det var inställningen i det programmet som var fel.

Jag är kvar i LR. Klickar bara på fliken Bibliotek för att jag vill exportera bilden till jpg och direkt försvinner skärpan.

Hittade det här på adobe: Noise Reduction and Sharpening Not Visible on export
As mentioned here, a bug was introduced in Lightroom 5.0 where files exported at less than 1/3 of their original size may not retain Output Sharpening and Noise Reduction settings. We are working on a solution and will include it in our next update.

Men det borde vara upprättat i min version 5.3....

Har försökt bifoga två bilder. Där ni ser skillnaden. Har reglaget ganska högt men tycker inte den blir för skarp ändå.

Bilagor

• Inte skärpa.jpg
    Inte skärpa.jpg
    60.4 KB · Visningar: 215
  • Skärpa.jpg
    Skärpa.jpg
    63.6 KB · Visningar: 219
Jag råkade helt nyligen ut för något liknande.

I Develop modulen var bilden knivskarp, i Library så var bilden synbart suddig. Jag kör senaste version av LR. Jag har aldrig sett det förut.

Blev väldigt förbryllad. Jag mekade lite med previews, byggde om och tog bort. Problemet kvarstod. Jag gick då in och rensade cachen för Camera Raw och problemet försvann. Har inte sett det sedan dess så jag avskrev det som en av dessa outgrundliga datorrelaterade problem som man kan råka ut för...

Rensning av Camera Raw Cachen gör man under catalog settings om jag minss rätt.

PS. Jag kom aldrig så långt som att kolla den exporterade filen.

Jag råkade helt nyligen ut för något liknande.

I Develop modulen var bilden knivskarp, i Library så var bilden synbart suddig. Jag kör senaste version av LR. Jag har aldrig sett det förut.

Blev väldigt förbryllad. Jag mekade lite med previews, byggde om och tog bort. Problemet kvarstod. Jag gick då in och rensade cachen för Camera Raw och problemet försvann. Har inte sett det sedan dess så jag avskrev det som en av dessa outgrundliga datorrelaterade problem som man kan råka ut för...

PS. Jag kom aldrig så långt som att kolla den exporterade filen.

Det tror jag också på, en kass cachad preview.

Men man bör inte gå över 40 i skärpe mängd annars får bilden ett konstigt utseende. Bättre att försöka få bra skärpa när man fotograferar och kanske öka den lite med verktyget.

Varför det? Klar man gå över 40 utan problem, allt beror ju på vilken typ av bild man arbetar med. Skulle jag våga mig på en gissning kring var de flesta skärpningar med fördel ligger så är det nog i spannet 60-70.

Okej, det låter ju vettigt. Men vad innebär det att tömma cachen då? Försvinner mina redigerar för varje bild då? Eller vad är det som händer?

Tror jag hittat stället att göra det på: Lightroom > Inställningar > Filhantering Och så finns en knapp lite längre ner som det står "Töm cach-minne" på. Måste ju vara det.

Har försökt bifoga två bilder. Där ni ser skillnaden. Har reglaget ganska högt men tycker inte den blir för skarp ändå.

Bilderna du visar är utzoomade så att din bild (som förmodligen har en sida på flera tusen pixlar) bara visas med en bredd på 500 pixlar. Det innebär att du inte kan se skärpan på pixelnivå. Det du ser är i stället skärpan i nedskalnigsalgoritmen. Då de två fönstren inte är exakt lika breda får du därför också olika nedskalningar och olika skärpa.

Den radie du har ställt in i uppskärprningsfiltret (1.0 pixel) motsvarar kanske 0.2 pixlar på skärmen. Det är helt normalt att detta inte ger någon synlig effekt. När du ställer in skärpan ska du antingen zooma in hela biden, eller också titta i preview-fältet precis vid reglagen för skärpa.

Okej, det låter ju vettigt. Men vad innebär det att tömma cachen då? Försvinner mina redigerar för varje bild då? Eller vad är det som händer?

Tror jag hittat stället att göra det på: Lightroom > Inställningar > Filhantering Och så finns en knapp lite längre ner som det står "Töm cach-minne" på. Måste ju vara det.

En cache innehåller bara temporära filer så den kan du tömma utan att riskera att förlora någon information.

Ja det är där du skall göra det.

Töm cachen, starta om Lightroom, kolla om problemet är borta.

Bilderna du visar är utzoomade så att din bild (som förmodligen har en sida på flera tusen pixlar) bara visas med en bredd på 500 pixlar. Det innebär att du inte kan se skärpan på pixelnivå. Det du ser är i stället skärpan i nedskalnigsalgoritmen. Då de två fönstren inte är exakt lika breda får du därför också olika nedskalningar och olika skärpa.

Den radie du har ställt in i uppskärprningsfiltret (1.0 pixel) motsvarar kanske 0.2 pixlar på skärmen. Det är helt normalt att detta inte ger någon synlig effekt. När du ställer in skärpan ska du antingen zooma in hela biden, eller också titta i preview-fältet precis vid reglagen för skärpa.

Det är inte detta som det handlar om - förutsatt att TS har samma problem som jag hade. Skillnaden i skärpa är påtaglig mellan modulerna och har inget med skärpningsalgoritmer att göra.

Det verkar vara något fel på ditt Lightroom, för jag provade i mitt och skärpan var kvar. Men man bör inte gå över 40 i skärpe mängd annars får bilden ett konstigt utseende. Bättre att försöka få bra skärpa när man fotograferar och kanske öka den lite med verktyget.

Alla digitala bilder fotograferade i RAW-format behöver skärpas. Däremot är det givetvis så att man ska se till att få maximal skärpa vid fototillfället. Det är först då man kan få en riktigt skarp bild i efterarbetet.

Alltså, suck. Det hjälper inte... :-( Vad snälla ni är som tänker till!

Nu har jag tryckt "Töm cache-minne" men det ser inte ut att hända något när jag klickar där. Kanske det inte ska göra? Jag förväntade mig en bekräftelse av något slag eller att det skulle komma ett "timglas" av något slag så jag ser att det händer något. Startade om LR men felet består.

Ska man märka på något sätt att cachen verkligen är tömd? Hur märker man det isf?
När jag öppnade LR igen trodde jag att det skulle ta längre tid än tidigare att ladda bilderna för att den skulle skapa en ny cache på något sätt men det gjorde det inte.

Grrr. Har ni fler förslag?

Grrr. Har ni fler förslag?

Zooma in bilden till 100 %, och testa att öka radien när du skärper upp bilden.

En radie på 1 pixel är användbar när man tagit bilden i perfekt fokus, och bara behöver kompensera för oskärpan som demosaik-algoritmen introducerar.

Den här bilden ser ut att vara något ur fokus, och då behöver du en större radie. Kanske 3-4 pixlar, beroende på exakt hur mycket ur fokus bilden är. (Dra ned på mängden samtidigt som du ökar radien.)

Jag såg på dina bilder att du haft ISO 1000 när du fotograferat då får man räkna med en hel del brus och då ska du även dra i brusreducering annars skärper du även det.

Och att jag skrev att man bör hålla sig runt 40 i skärpan var för det har jag lärt mig på moderskeppet.se.

Jag såg på dina bilder att du haft ISO 1000 när du fotograferat då får man räkna med en hel del brus och då ska du även dra i brusreducering annars skärper du även det.

Och att jag skrev att man bör hålla sig runt 40 i skärpan var för det har jag lärt mig på moderskeppet.se.

Nu är det ju helt OT eftersom det absolut inte hjälper TS.. men du har har nog missuppfattat moderskeppet om du tror att 40 är nåt gyllene värde som funkar på alla bilder.. kolla skärpevideon igen, det är en riktigt bra genomgång!

ANNONS
Götaplatsens Foto